شناسایی شاخص های مالی مورد نیاز برای طراحی و توسعه سامانه جامع مدیریت امور مالی در یک دانشگاه علوم پزشکی منتخب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

انتخاب صحیح شاخص های مالی می تواند به اتخاذ تصمیمات بهینه در مدیریت منابع مالی و ارتقاء کارایی دانشگاه ها کمک نماید. لذا هدف از این پژوهش شناسایی شاخص های مالی مورد نیاز برای طراحی و توسعه سامانه جامع مدیریت امور مالی دانشگاه علوم پزشکی منتخب بود.

روش پژوهش: 

مطالعه حاضر به صورت مقطعی در سال 1401 در 2 مرحله انجام گردید. در مرحله اول با استفاده از مرور کلی ادبیات و مبانی نظری مالی، شاخص های مورد نیاز برای طراحی و توسعه سامانه جامع مدیریت مالی به دست آمد. در مرحله دوم با نظرسنجی از خبرگان، میزان روایی محتوایی شاخص ها برای کاربرد در سامانه امور مالی با استفاده از پرسشنامه والتز و باسل و لاوشه موردبررسی قرار گرفت. جامعه پژوهش شامل مجموعه ای از خبرگان دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران باتجربه ی کاری حداقل 10 سال، مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و شناخت صحیحی از امور مربوطه در حوزه مدیریت مالی، حسابرسی، حسابداری و ممیزی داشتند که از میان آن ها به طور هدفمند 21 نفر انتخاب شدند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار های MaxQDA 12 وExcel  انجام شد.

یافته ها

17 شاخص در 6 حوزه ی اصلی شامل نقدینگی، سودآوری، درآمدزایی، ساختار سرمایه، سرمایه گذاری و ریسک مالی شناسایی و طبقه بندی شدند. بیشترین میزان نسبت روایی مربوط به شاخص های "سود " و "ارزش افزوده سرمایه انسانی " (90 درصد) بوده و بیشترین میزان نظر شاخص روایی محتوا نیز مربوط به شاخص "نسبت هزینه نیروی کار " و "ارزش افزوده سرمایه انسانی " (100 درصد) بوده است.

نتیجه گیری

مدیران و سیاستگذاران دانشگاه با استفاده از سنجه های ارایه شده در این پژوهش می توانند ارزیابی مناسبی از عملکرد مالی دانشگاه داشته باشند. لذا پیشنهاد می گردد نرم افزار ثبت شاخص ها بر اساس این الگو (17 شاخص در 6 حوزه اصلی) طراحی شود و پایگاه اطلاعاتی شاخص های ارزیابی عملکرد مالی دانشگاه و سازوکار جمع آوری و تحلیل اطلاعات بر اساس آن ایجاد گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p2630215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!