ابعاد و چالش های اجتماعی، اقتصادی و محیطی پاندمی کووید-19 و تاثیر آن بر سلامت و رفاه: یک مرور حیطه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کووید-19 علاوه بر اینکه مسیول مرگ ومیر و ابتلای میلیون ها نفر در سراسر دنیا بود، زمینه ساز ایجاد طیفی از چالش های مختلف اجتماعی، اقتصادی، محیطی و سلامت روان نیز شد. این مطالعه باهدف بررسی ابعاد، چالش ها و تاثیرات مختلف این پاندمی در حوزه های پیش گفت انجام شد.

روش پژوهش: 

پژوهش حاضر با روش مرور حیطه ای در سال 1401 انجام شد. تمامی مقالات منتشرشده در زمینه ی ابعاد پیش گفت و از ابتدای 2020 تا پایان ماه آوریل سال 2022 مورد جستجو قرار گرفت. جستجوها در پایگاه های اطلاعاتی داده ای انگلیسی زبان شامل Medline از طریق درگاه PubMed، Scopus، Web of Sciences و همچنین جستجوی دستی در پایگاه های فارسی زبان SID و Magiran، صورت گرفته و پس از بررسی متون خاکستری و دستی درنهایت 84 مقاله نهایی انتخاب شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوایی و با استفاده از «چارچوب تعیین کننده های ساختاری و حد واسط عوامل تعیین کننده سلامت» سازمان بهداشت جهانی تحلیل و طبقه بندی گردید.

یافته ها

مواردی مانند کاهش تولید ناخالص ملی، عدم تعادل عرضه و تقاضا، نیاز فوری بر تقویت نظام های حمایتی اجتماعی، افزایش نابرابری، کاهش حقوق اجتماعی زنان و کودکان و کاهش دسترسی به خدمات سلامت در زمره ی عوامل ساختاری و مواردی مانند خسارت های گردشگری، کاهش رفاه ذهنی، افزایش تحریک پذیری، عصبانیت و تنش، ترس از کووید-19 در سالمندان و قرارگرفتن در معرض طیف مشکلات روانی در زمره ی عوامل تعیین کننده حد واسط قرار گرفتند که منجر به تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم در عدالت، سلامت و بهزیستی جوامع شده اند.

نتیجه گیری

پاندمی کووید-19 و اقدامات متعاقب دولت ها مانند قرنطینه های سراسری و ایجاد محدودیت های متعدد، منجر به وجود آمدن طیف وسیعی از اثرات اجتماعی، اقتصادی و محیطی بر جوامع شده است. کشورها نیازمند اقدامات موثر و گسترده در قالب این عوامل تعیین کننده برای رهایی از آثار منفی شیوع این بیماری بر سلامت و بهزیستی مردم خود در بلند مدت هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p2630216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!