بررسی تاثیر رضایتمندی از محیط کالبدی بر استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری پرستاران در محیط های درمانی (مطالعه موردی: پرستاران زن شاغل در مراکز بهداشتی-درمانی شهر ارومیه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیان مساله :

امروزه، معماری مراکز درمانی از معماری مکان هایی با عملکرد صرف خارج شده و به فضاهایی با معماری شفابخش تبدیل گشته اند. فضاهایی که می توانند در عین عملکرد درمانی برای بیماران، تاثیرات مثبتی نیز بر کارکنان - خصوصا پرستاران زن، به عنوان گروهی حساس که به طور مداوم در تماس با این گونه محیط های درمانی هستند - داشته باشند. از سوی دیگر، باتوجه به تاثیر محیط بر رفتار، به نظر می رسد که مولفه های کالبدی محیط های بهداشتی - درمانی بتوانند بر استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری پرستاران تاثیر بگذارند که تحلیل این فرایند، هدف این مقاله است.

سوال تحقیق: 

کیفیت زندگی کاری و استرس شغلی پرستاران زن در بیمارستان های شهر ارومیه به چه صورتی است؟ رابطه رضایتمندی از محیط کالبدی بیمارستان بر کیفیت زندگی کاری و استرس شغلی پرستاران زن در جامعه موردمطالعه چگونه است؟ آیا کیفیت زندگی کاری بر استرس شغلی پرستاران زن در جامعه نمونه موردمطالعه تاثیرگذار است؟

اهداف تحقق:

 در این راستا، باتوجه به مطالب عنوان شده، اهداف تحقیق عبارت است از: بررسی چگونگی کیفیت زندگی کاری و استرس شغلی پرستاران زن در جامعه نمونه موردمطالعه. بررسی تاثیر رضایتمندی از محیط کالبدی بیمارستان بر کیفیت زندگی کاری و استرس شغلی پرستاران زن در جامعه نمونه موردمطالعه. بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر استرس شغلی پرستاران زن در جامعه نمونه موردمطالعه.

روش تحقیق: 

پژوهش حاضر از حیث روش، پیمایشی محسوب شده و ماهیت توصیفی-همبستگی دارد که با کمک نرم افزار اس پی اس اس 24 و لیزرل 88  به صورت کمی، داده ها به منظور استخراج اطلاعات تحلیل گشته اند. گردآوری اطلاعات نیز در این مقاله با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و همچنین بررسی های میدانی صورت پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش، پرستاران زن شهر ارومیه هستند که در سال 1397 در مراکز بهداشتی - درمانی این شهر شاغل بوده اند. در این پژوهش، از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است و پس از اطمینان از پایایی و روایی آن، در بین 220 نفر از جامعه نمونه که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند، توزیع گردیده است.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق:

 نتایج تحلیل داده ها، مدل مفهومی ارایه شده را تایید می نماید. همچنین نتایج پژوهش نشان دهنده ی اثر مثبت و معنادار رضایتمندی از محیط کالبدی محیط های بهداشتی - درمانی بر کیفیت زندگی کاری با ضریب همبستگی 0/76 و بر استرس شغلی با ضریب همبستگی 0/63 در جامعه موردمطالعه است که حاکی از تاثیر به سزای معماری بر کاهش استرس در محیط درمانی و به تبع آن، افزایش کیفیت زندگی کاری پرستاران زن است.

زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p2630292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!