ارزیابی شکل هندسی پنجره های موجود در خانه های مسکونی با رویکرد علوم مغز و اعصاب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیان مساله: 

امروزه کاربری های مسکونی حجم زیادی از کاربری های شهری را به خود اختصاص داده اند. نما، اولین و تاثیرگذارترین بخش از محیط مسکونی است که ارتباط بصری تنگاتنگی را با کاربران و عابران، برقرار می کند همچنین با برانگیختن احساسات خوشایند بر روی کاربران می تواند در سلامتی و شادابی آنها تاثیرگذار باشد. بخشی از تاثیرپذیری قوای ادراکی انسان از محیط مصنوع از طریق سیمای ابنیه حادث می گردد. نمای ساختمان از اجزاء و عناصر متعددی تشکیل شده و یکی از عناصر مهم در داخل و خارج بنا، پنجره ها می باشند. پیشرفت تکنولوژی و پیدایش ابزارهایی برای تصویربرداری و ثبت سیگنال های مغز موجب گردیده، علوم مغز و اعصاب به طراحی و ساخت در حوزه معماری و شهرسازی کمک کند.

سوال تحقیق: 

مقاله پژوهشی پیش رو قصد دارد با اتکاء بر دانش مغز و اعصاب به دنبال یافتن اثرات برخی محرک های بصری در معماری از جمله شکل هندسی و نسبت سطح پنجره ها به سطح کل در نما بر فعالیتهای مغزی باشد لذا به این سوال پاسخ داده می شود که برخی شکل های هندسی پنجره ها و نسبت سطح آنها به سطح کل نما چه تاثیری بر عملکرد مغز دارند؟

اهداف تحقیق: 

هدف از این تحقیق، بررسی چگونگی تاثیر شکل هندسی و درصد سطح پنجره ها در نمای خانه های مسکونی بر روی مغز انسان، در هنگام رویارویی با ساختمان ها می باشد.

روش تحقیق: 

این پژوهش با استفاده از روش آزمایشگاهی به منظور ثبت سیگنال های مغزی، با بکارگیری دستگاه الکتروانسفالوگرام در هنگام نمایش نماها انجام می گیرد تا با استفاده از تاثیر آن، بتوان به طراحی نمای سازگار با سیستم عصبی انسان دست پیدا کرد. در این تحقیق، برای پی بردن به فعالیت های مغزی نمونه ها در هنگام مواجهه با پنجره های مختلف و چگونگی تاثیر آنها بر فعالیت سیگنال های مغزی آنها، در آزمایشگاه با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرام، فعالیت های مغزی11 زن و مرد در هنگام نمایش بازشوهای مختلف، ثبت شده و در نهایت با استفاده از نرم افزار متلب و ای ای جی لب مورد تحلیل قرار گرفت.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق: 

مشاهده شد که پنجره های مختلف تاثیرات متفاوتی را در سیگنال های مغزی می گذارند به طوری که فعالیت مغزی پنجره های دارای خطوط منحنی و راست گوشه با فعالیت های مغزی پنجره های دارای زاویه های تند مانند پنجره های مثلثی و جناغی تفاوت چشمگیری را نشان می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p2630293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!