ارزیابی تاثیر شکل و تناسبات هندسی پلان، جهت گیری و ارتفاع طبقه، بر عملکرد نور روز ساختمان های بلند اداری شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیان مسئله:

 استفاده بهینه از نور روز به عنوان یکی از عوامل اصلی موثر در ارتقا کیفیت فضاهای اداری، نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی الکتریکی، بهبود عملکرد و سلامت کارکنان دارد. در طراحی ساختمان های بلندمرتبه، مولفه های متعددی بر میزان نور طبیعی در فضای داخلی تاثیر می گذارند. با اتخاذ تدابیری نظیر بهینه سازی شکل و تناسبات هندسی پلان، جهت گیری و ارتفاع طبقات در مراحل آغازین طراحی، می توان ضمن بهره مندی از مزایای استفاده از نور طبیعی، از تعارضات آتی میان مولفه های مختلف طراحی جهت بهینه سازی روشنایی طبیعی ساختمان جلوگیری نمود. اهمیت این موضوع در طراحی ساختمان های بلند اداری باتوجه به اهمیت نور طبیعی، مقیاس و همبستگی مولفه های طراحی، بیشتر به چشم می آید.

سوال تحقیق:

 ارتباط میان شکل و تناسبات هندسی پلان، جهت گیری و ارتفاع طبقات ساختمان های بلند اداری، با شاخص کفایت فضایی نور روز (sDA)، به عنوان معیاری برای سنجش میزان روشنایی طبیعی در فضای داخلی چگونه است؟

اهداف تحقیق:

 این پژوهش پس از ارزیابی میزان حساسیت شاخص sDA به هریک از متغیرها، شکل هندسی و جهت گیری بهینه پلان و حداقل ارتفاع طبقه متناسب با مساحت کل طبقه را در ساختمان های بلند اداری جهت دستیابی به حداکثر امتیاز استاندارد روشنایی لید (LEED)، در اقلیم شهر تهران، تعیین می کند.

روش تحقیق: 

فرایند کلی این پژوهش از سه مرحله شامل؛ جمع آوری و تحلیل داده های حاصل از مطالعه 100 ساختمان بلند اداری برای تعیین بازه مجاز بهینه یابی و مدل پایه، شبیه سازی نور روز به روش «مدل سازی روشنایی طبیعی مبتنی بر اقلیم» با نرم افزار رادیانس، مقایسه نتایج شبیه سازی و بهینه یابی هریک از متغیرها، تشکیل یافته است.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق:

 بر اساس نتایج به دست آمده، مقادیر مربوط به شاخص (sDA300/50%) در فضاهای اداری با تغییر جهت گیری پلان،1 تا 5/4% نسبت به مدل پایه، ارتقا یافته است. موثرترین شکل هندسی از میان الگوهای هندسی طراحی پلان ساختمان های بلند اداری برای بهبود شاخص مذکور، مثلث متساوی الاضلاع و پس از آن بیضی، مستطیل، مربع و دایره می باشد. شاخص sDA با تعیین شکل هندسی مناسب پلان، تا بیش از 10% بهبودیافته است. ارتفاع پیشنهادی کف تا سقف طبقه باهدف دستیابی به حداکثر امتیاز استاندارد روشنایی (LEED v4.1)، برای اشکال هندسی موردمطالعه، در بازه ی مساحتی 1500 مترمربع و کمتر، 270 سانتی متر، 1500 تا 2500 مترمربع، 270 تا 310 سانتی متر و بازه 2500 تا 3500 مترمربع، 310 تا 340 سانتی متر، است. نتایج این پژوهش می تواند راهنمایی اجرایی در مراحل آغازین طراحی برای ارتقا سطح آسایش کاربران ساختمان های بلند اداری در شهر تهران باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 211
لینک کوتاه:
magiran.com/p2630295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!