تحلیل تاثیر هندسه قوس های کند و تند بر کیفیت صوتی سالن های سخنرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیان مساله: 

از گذشتگان تا امروز کیفیت صوتی در کالبد فرم معماری فضاهای جمعی مورد توجه معماران قرار داشته است. تا به حال معادله برازش (تعیین معادله درجه سه نقاط روی خم ها با تقسیم مساوی) و کالبد فرم قوس های کند و تند از دیدگاه آکوستیکی فضای سخنرانی بزرگ مقیاس مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است. با تحلیل و بررسی معادله برازش و کالبد فرم در قوس های تند و کند پرکاربرد از دیدگاه آکوستیک، می توان به ساختار شکلی و ریاضی قوس متناسب با کیفیت صوتی پی برد که به صورت مستقیم تحت تاثیر حجم، سطح، ارتفاع به دهانه و برازش منحنی قوس می باشد. پژوهشگران کیفیت صوتی فرم سقف منحنی باتوجه به نوع قوس، مصالح، ارتفاع و تاریخچه آن ها پرداخته اند. این مقاله تاثیر قوس کند و تند با تفکیک بر اساس معادله برازش منحنی و بر اساس کندی و تندی ترسیمی در معماری سنتی در قوس های پرکاربرد ایرانی از دید کیفیت صوتی فضای سخنرانی مورد بررسی قرار می دهد.

سوال تحقیق:

 سوال اصلی این است که پارامترهای معماری و معادله برازش منحنی انواع قوس های کند و تند چه تاثیری بر کیفیت صوتی سالن سخنرانی دارند؟

اهداف تحقیق: 

پژوهش حاضر به بررسی مولفه های اکوستیکی فضای سخنرانی در سه گروه فرم گنبدی و تاقی و تاقی چرخشی در انواع چفد پرکاربرد با توجه به کندی و تندی قوس ها از لحاظ عنوان سنتی توسط استاد کاران معماری ایران و کندی و تندی قوس ها بر اساس معادله های برازش منحنی پرداخته شود.

روش تحقیق:

 جمع آوری داده ها بر پایه داده های کتابخانه ای و قوس های شبیه سازی شده می باشد. با استفاده از شیوه ترکیبی (شبیه سازی، تحلیل توصیفی) در دسته بندی مقالات کاربردی جای می گیرد، روش تحقیق بدین گونه که پس از ترسیم دقیق نمونه ها به روش استادکاران به صورت الگوریتمی در نرم افزار گرس هاپر و سپس به محاسبه برازش منحنی با روش ماتریسی با نرم افزار اس پی اس اس22 پرداخته شد. بعد از آن شبیه سازی آکوستیکی با استفاده از نرم افزار اودون انجام گرفته است. تحلیل توصیفی قوس ها با نمودار ویلیون توسط نرم افزار آراستدیو و تحلیل همبستگی قوس کند و تند میان متغییر های معماری و آکوستیکی با روش اسپیرمن با نرم افزار اس پی اس اس پرداخته شد.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق: 

تحلیل ها آشکار ساخت که قوس های کند در زمان واخنش و شاخص انتقال گفتار دارای میانه بالاتر و در مولفه وضوح گفتار دارای میانه پایین تر از قوس تند می باشد. کاهش حجم فرم ها موجب افزایش مقدار شاخص انتقال گفتار و کاهش زمان واخنش و وضوح گفتار می گردد. بهتر است در فضاهای سخنرانی با سقف گنبدی یا طاقی از قوس های کند استفاده گردد در فرم های طاقی محل قرار گیری سخنران در ضلع کناری یا در محور عمود بر محور اصلی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
212 تا 228
لینک کوتاه:
magiran.com/p2630296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!