تاثیر میوه های ذکر شده در قرآن کریم در بهبود بیماری های قلبی عروقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری های قلبی-عروقی شایع ترین علت مرگ ومیر را تشکیل می دهند. بهبود کیفیت رژیم غذایی، مانند افزایش مصرف غلات کامل، سبزی ها و میوه ها تاثیر مفیدی بر عوارض قلبی-عروقی دارد. قرآن کتاب آسمانی است که در آن 11 مورد لفظ میوه و مشتقات آن وجود دارد که نشان دهنده ی ارزش میوه ها از نظر قرآن است. به طورکلی، قرآن بر 5 میوه ازجمله زیتون، انجیر، خرما، انار و انگور تاکید جدی داشته و آن ها را در آیات مختلف تکرار کرده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه مروری، آیه های شریف قرآنی، کتاب های تفسیر قرآنی و همچنین پایگاه های اطلاعاتی علمی معتبر با نام های Web of Science، PubMed، Scopus، Iranmedex، Magiran، SID و Google Scholar از سال های 2000 تا 2021 بررسی شدند. با کلیدواژه های قرآن، زیتون، انگور، خرما، انجیر، انار، و بیماری های قلبی-عروقی، مقالات مرتبط بررسی شدند.

یافته ها

نتایج نشان داده که میوه های قرآنی مانند زیتون، انجیر، خرما، انگور و انار به علت نقش آنتی اکسیدانی قوی که باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شود و همچنین داشتن موادی چون کاروتنوییدها، آنتوسیانین ها، فنولیک ها، به عنوان مواد غذایی مهم در رژیم غذایی انسان و همچنین در سلامت انسان نقش عمده ای دارند. نتایج مطالعات، نقش های ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی این میوه ها را نشان داده اند و ثابت شده که این میوه ها دارای پتانسیل بالایی برای جلوگیری از بیماری های قلبی-عروقی است. همچنین باعث کاهش عوارض بیماری های قلبی-عروقی و بهبود این بیماران می شوند.

نتیجه گیری

نتایج مطالعات نشان دادند که استفاده از میوه های ذکر شده در قرآن، خطر وقایع مرتبط با قلب و عروق را کاهش می دهد و باعث بهبودی در بیماران قلبی-عروقی و کاهش مرگ ومیر ناشی از بیماری های قلبی-عروقی می شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2630841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!