تعیین اثربخشی روان درمانی معطوف به انتقال بر تنظیم هیجان بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اختلال شخصیت مرزی از اختلالات بسیار شایع شخصیت در موقعیت های روان پزشکی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روان درمانی معطوف به انتقال بر تنظیم هیجان بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی صورت گرفت.

روش بررسی

طرح پژوهش نیمه آزمایشی، از نوع تک آزمودنی به شیوه A-B-A بود. از میان افراد دارای اختلال شخصیت مرزی مراجعه کننده به کلینیک هادی شهرستان سیرجان در نیمه دوم سال 1399، سه نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونه گیری دردسترس ازطریق مصاحبه بالینی، اجرای پرسش نامه بالینی چندمحوری میلون-نسخه سوم (میلون، 1994) و پرسش نامه سازمان شخصیت (کرنبرگ، 2002) به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. سپس به مدت دوازده ماه روان درمانی را دریافت کردند و در یک دوره چهارماهه پیگیری شدند. داده ها در سه مرحله خط پایه و درمان و پیگیری، طی شانزده ماه و با فاصله چهار ماه، ازطریق پرسش نامه تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003) جمع آوری شد. برای تحلیل نتایج، شاخص های تحلیل دیداری، درصد بهبودی، اندازه اثر و تغییر پایا به کار رفت.

یافته ها

نتایج شاخص درصد بهبودی در مراحل درمان و پیگیری، برای متغیر سرکوب بیانی در مراجع اول (23٫99 و 49٫32) و مراجع دوم (25٫00 و 49٫30) و مراجع سوم (32٫72 و 55٫88) و برای متغیر ارزیابی مجدد در مراجع اول (74٫32 و 143٫24) و مراجع دوم (58٫72 و 119٫77) و مراجع سوم (50٫00 و 92٫45) به دست آمد. همه مقادیر شاخص تغییر پایا، بزرگ تر از 1٫96 شد و اندازه اثر کوهن بیشتر از متوسط بود که نشان از اثربخشی درمان و تداوم آن داشت.

نتیجه گیری

روان درمانی معطوف به انتقال در دوازده ماه می تواند به طور موثر راهبرد ارزیابی مجدد را افزایش دهد و راهبرد سرکوب بیانی را در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی کم کند. تحقیقات آینده برای درک عمیق تر از ابعاد درمان نیاز است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631306 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!