مدل سازی معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی براساس باورهای فراشناختی و سبک های تفکر با میانجیگری بعد تعهد در هویت در دانش آموزان پسر مقطع دوم دبیرستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیشتر صاحب نظران، عامل مهم و اصلی در شکوفایی انسان را سازگاری اجتماعی می دانند. می توان راهکارها و راهبردهای اثربخشی در نظر گرفت که باعث افزایش سازگاری اجتماعی در آن ها می شود. هدف پژوهش حاضر مدل سازی معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی براساس باور های فراشناختی و سبک های تفکر با میانجیگری بعد تعهد در هویت در دانش آموزان پسر مقطع (دوره) دوم دبیرستان بود.

روش بررسی

این پژوهش تحلیلی از نوع همبستگی و به روش مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر مقطع (دوره) دوم دبیرستان های شهرستان رباط کریم در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند و از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی نسبتی برای انتخاب گروه نمونه استفاده شد. حجم گروه نمونه برابر با 390 دانش آموز بود که به پرسش نامه سازگاری (سینها و سینگ، 1993)، پرسش نامه فراشناخت برای نوجوانان (کارت رایت-هاتون و همکاران، 2004)، بعد کارکرد پرسش نامه سبک های تفکر (استرنبرگ و واگنر، 1992) و بعد تعهد پرسش نامه سبک های هویت (برزونسکی، 1992) به صورت مجازی پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزارهای SPSS نسخه 24 و AMOS نسخه 24 استفاده شد.

یافته ها

اثر مستقیم باور های فراشناختی بر سازگاری اجتماعی معنادار نبود (0٫256=p، 0٫105-=β)؛ ولی زمانی که بعد تعهد در هویت به عنوان میانجی در مدل قرار گرفت، این رابطه معنادار شد (0٫001=p، 0٫351=β). اثر مستقیم سه کارکرد سبک تفکر بر سازگاری اجتماعی معنادار نبود (0٫285=p، 0٫110=β)؛ ولی اثر غیرمستقیم سه کارکرد سبک تفکر بر سازگاری اجتماعی با نقش میانجی متغیر بعد تعهد در هویت معنادار بود (0٫035=p، 0٫172=β). مقادیر برآوردشده برای شاخص های برازش برابر با 0٫030=RMSEA، 0٫96=CFI، 0٫91=IFI، 0٫96=NFI، 0٫96=GFI و 1٫91=CMIN/df بود که همگی نشان داد، مدل برازش مناسبی داشت.

نتیجه گیری

براساس یافته های این پژوهش، سه کارکرد سبک تفکر و باورهای فراشناختی با میانجیگری بعد تعهد در هویت بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر تاثیرگذار است و در تمام روابط نقش میانجیگرانه بعد تعهد در هویت مشاهده می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!