الگوی ساختاری علائم جسمانی براساس ناگویی هیجانی، ترومای کودکی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به صرع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

صرع، اختلال عصبی شایع است که با حملات صرعی مکرر و خودبه خود مشخص می شود و با داروهای فعلی نمی توان آن را به خوبی کنترل کرد. هدف پژوهش حاضر، ارایه الگوی ساختاری علایم جسمانی براساس ناگویی هیجانی و ترومای کودکی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری افسردگی و اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به صرع بود.

روش بررسی

پژوهش حاضر از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی بیماران مبتلا به صرع ایران در سال 1401-1400 تشکیل دادند. روش نمونه گیری، تصادفی ساده و تعداد نمونه 260 نفر بود. برای جمع آوری داده ها، پرسش نامه سلامت بیمار (کرونکه و همکاران، 2002)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو-20 (بگبی و همکاران، 1994)، پرسش نامه ترومای کودکی (برنشتاین و همکاران ، 2003)، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و همکاران، 1988) و فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (لاویباند و لاویباند، 1995) به کار رفت. برای تحلیل داده ها، ضریب همبستگی پیرسون، ضریب تحمل، تورم واریانس و مدل سازی معادلات ساختاری به کار رفت. داده ها در نرم افزارهای آماری SPSS نسخه 24 و AMOS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری آزمون ها 0٫05 بود.

یافته ها

براساس نتایج، ضرایب مسیر غیرمستقیم بین ناگویی هیجانی و علایم جسمانی (0٫001=p، 0٫174=β) و بین ترومای کودکی و علایم جسمانی (0٫004=p، 0٫103=β) با میانجیگری افسردگی و اضطراب و استرس، مثبت و معنادار بود. ضریب مسیر غیرمستقیم بین حمایت اجتماعی ادراک شده و علایم جسمانی با میانجیگری افسردگی و اضطراب و استرس، منفی و معنادار بود (0٫043=p، 0٫078-=β). شاخص های برازش همگی در سطح مناسبی قرار داشتند (2٫31=df/2X، 0٫956=CFI، 0٫919=GFI، 0٫877=AGFI، 0٫071=RMSEA).

نتیجه گیری

باتوجه به یافته های پژوهش، ناگویی هیجانی و ترومای کودکی و حمایت اجتماعی ادراک شده با علایم جسمانی رابطه معناداری دارند؛ ازطرفی نقش میانجی افسردگی و اضطراب و استرس در ارتباط بین ناگویی هیجانی و ترومای کودکی و حمایت اجتماعی ادراک شده با علایم جسمانی تایید می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!