تعیین ارتباط پیشرفت تحصیلی و پذیرش اجتماعی با نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پیشرفت تحصیلی از معیارهای بسیار مهمی است که در بررسی توانایی فراگیران برای اتمام تحصیلات و رسیدن به مرحله فارغ التحصیلی نقش درخورتوجهی را ایفا می کند. هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط پیشرفت تحصیلی و پذیرش اجتماعی با نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر قزوین بود.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع همبستگی و به طور ویژه تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش را همه دانش آموران پسر پایه دهم ناحیه دوی شهر قزوین در سال تحصیلی 1398-99، به تعداد 738 نفر تشکیل دادند. از این جامعه نمونه دویست نفری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها، پرسش نامه احساس تعلق به مدرسه (بری و همکاران، 2004) و مقیاس پذیرش اجتماعی (کراون و مارلو، 1960) و پرسش نامه پیشرفت تحصیلی (ساعتچی، 1389) به کار رفت. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با نرم افزارهای LISREL نسخه 10٫2 و SPSS نسخه 24 صورت گرفت. سطح معناداری 0٫05 برای تمامی آزمون های آماری به کار رفت.

یافته ها

رابطه بین پذیرش اجتماعی با پیشرفت تحصیلی (0٫28=r)، پذیرش اجتماعی با احساس تعلق به مدرسه (0٫23=r) و پیشرفت تحصیلی با احساس تعلق به مدرسه (0٫38=r) معنادار بود (0٫05>p). ضرایب مسیر بین پذیرش اجتماعی با پیشرفت تحصیلی (0٫004=p، 0٫139=β)، بین پذیرش اجتماعی با احساس تعلق به مدرسه (0٫009=p، 0٫381=β) و بین احساس تعلق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی (0٫001=p، 0٫222=β) مستقیم و معنادار بود؛ همچنین بین پذیرش اجتماعی با پیشرفت تحصیلی با میانجیگری احساس تعلق به مدرسه رابطه غیرمستقیم و معنادار مشاهده شد (0٫011=p، 0٫085=β). مدل پیشنهادی پژوهش براساس شاخص های مختلف دارای برازش خوبی بود (0٫001=RMSEA، 0٫999=GFI، 0٫999=CFI، 0٫999=TLI).

نتیجه گیری

براساس یافته های پژوهش نتیجه گرفته می شود، پذیرش اجتماعی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت دارد و متغیر احساس تعلق به مدرسه نقش میانجی بین پذیرش اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ایفا می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!