بررسی ارتباط بین فاکتورهای منتخب آمادگی جسمانی وابسته به مهارت و سلامت با ریسک فاکتورهای کلاسیک بیماری قلبی-عروقی کارکنان فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فاکتورهای منتخب آمادگی جسمانی وابسته به مهارت و سلامت با ریسک فاکتورهای کلاسیک بیماری قلبی-عروقی کارکنان فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی صورت گرفت.  

مواد و روش ها

 مطالعه حاضر از نوع همبستگی با ماهیت کاربردی بوده و جامعه آماری آن کارکنان فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی بودند که تعداد 50 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری نمرات استقامت قلبی-عروقی از آزمون کوپر، استقامت عضلانی از آزمون دراز و نشست، انعطاف پذیری از آزمون ولز و برای سنجش سرعت آزمودنی ها از آزمون دوی 100 متر استفاده شد. برای اندازه گیری مقادیر سرمی شاخص های تری گلیسرید (TG)، لیپوپروتیین پرچگال (HDL)، لیپوپروتیین کم چگال (LDL) و کلسترول تام (TC)، از آزمودنی ها 48 ساعت پس از اجرای تست های آمادگی جسمانی در شرایط 12 ساعت ناشتایی خونگیری به عمل آمد. به منظور توصیف اطلاعات جمع آوری شده، از روش های آمار توصیفی استفاده شد، همچنین از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای تایید طبیعی بودن توزیع داده ها و از ضریب همبستگی اسپیرمن، برای تعیین همبستگی بین متغیرهای پژوهش استفاه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان داد، بین استقامت قلبی-عروقی و TC رابطه معکوس و معنی داری وجود داشت (0/319- r= , 0/024 p=)، این در حالیست که بین استقامت قلبی-عروقی و HDL، LDL، TG چنین نبود؛ در مورد مقادیر استقامت عضلانی نیز نتایج آزمون نشان داد که شاخص مذکور رابطه معکوس و معنی داری با TC دارد (0/302-r=  , 0/033 p=)  اما رابطه معنی داری با HDL، LDL و TG مشاهده نشد؛ همچنین بین انعطاف پذیری وHDL ، LDL، TC، TG رابطه معنی داری مشاهده نشد؛ در آخر نیز، رابطه مستقیم و معنی داری بین سرعت با مقادیر TC و TG یافت شد (0/332r= , 0/018p=)، (0/296r= , 0/037p=) اما بر مقادیر HDL و LDL شاخص مورد بررسی رابطه معنی داری مشاهده نشد.   

بحث و نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت افرادی که دارای استقامت قلبی-عروقی و استقامت عضلانی بالاتری هستند، نسبت به افرادی که دارای استقامت قلبی-عروقی و استقامت عضلانی پایین تری هستند از سطح TC کمتر و مطلوب تری برخوردار می باشند، همچنین هر چه میزان رکورد سرعت در افراد پایین تر باشد، میزان TC و TG آن ها نیز پایین تر خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!