رابطه کیفیت خواب و کیفیت زندگی کاری با استرس شغلی پرستاران و پرسنل بیمارستان-های شهر کرمانشاه در دوران کوید 19

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیوع کرونا ویروس و پیامدهای روانی ناشی از آن یکی از مهم ترین وقایع اجتماعی بشر در قرن 21 است که پرستاران و پرسنل بیمارستان ها با پیامدهای روان شناختی ناشی از آن از جمله استرس شغلی رو به رو هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر رابطه کیفیت خواب و کیفیت زندگی کاری با استرس شغلی پرستاران و پرسنل بیمارستان های شهر کرمانشاه در دوران کوید 19 در سال 1401 بود.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرستاران و پرسنل بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمانشاه در سال 1401 بودند. جهت انتخاب حجم نمونه 250 نفر از پرستاران و پرسنل بیمارستانی بر اساس جدول مورگان به روش تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه های کیفیت خواب پترزبورگ (1998) (PSQI)، کیفیت زندگی کاری والتون (1973) (QWL) و استرس شغلی پرستاران تافت،گری و اندرسون (1981) پاسخ دادند.

یافته ها

نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد مولفه های اختلال خواب، خواب مفید، کیفیت ذهنی خواب، داروی خواب آور، پرداخت منصفانه، محیط کار ایمن، وابستگی اجتماعی و یکپارچگی و انسجام به ترتیب با ضرایب بتای 0/37 و 0/87-، 0/18 و 0/35-، 0/19، 0/13- و 0/76- توان پیش بینی استرس شغلی را دارند. همچنین با توجه به نتایج همبستگی پیرسون، می توان گفت هر چقدر کیفیت خواب و کیفیت زندگی کاری کمتر باشد، میزان استرس شغلی آنان افزایش می یابد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش مبنی بر اهمیت و نقش کیفیت خواب و کیفیت زندگی کاری در استرس شغلی پرستاران و پرسنل درمانی، اتخاذ تدابیری در راستای ارتقای کیفیت زندگی کاری و کیفیت خواب، رفع عوامل زمینه ساز، پیشگیری، درمان و آموزش روش ها و مهارت های صحیح تطابقی و ارتباطی از ضروریات کنونی سیاست گذاری در امر بهداشت و درمان در چنین محیط هایی می باشد. همچنین مداخلات موثر در جهت بهبود کیفیت زندگی کاری، کیفیت خواب و استرس شغلی و انجام مطالعات بیشتر در آینده در جهت شناسایی دیگر فاکتورهای تاثیرگذار بر کیفیت زندگی و کیفیت خواب و استرس شغلی پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2631969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!