اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر بهبود نگرانی پاتولوژیک مادران دارای فرزند مبتلا به سرطان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

درمان شناختی-رفتاری رویکردی اثربخش در انواع اختلالات خلقی و اضطرابی محسوب می شود. با توجه به میزان بالای نگرانی و اضطراب مادران دارای فرزند سرطانی، هدف این تحقیق بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری در کاهش نگرانی پاتولوژیک مادران دارای فرزند مبتلا به سرطان است.

مواد و روش ها

این پژوهش نیمه تجربی در بیمارستان بوعلی سینا ساری در سال 95-94 صورت گرفته است. به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف،30 مادر دارای کودک مبتلا به سرطان در دو گروه آزمایش و کنترل تخصیص تصادفی یافتند. گروه آزمایش، پروتکل گروه درمانی شناختی رفتاری نگرانی از هازلت استیونز را به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای تجربه کردند. پیش و پس از مداخله هر دو گروه پرسش نامه نگرانی پنسیلوانیا را تکمیل نمودند. آزمون های آماری تی مستقل و زوجی و کوواریانس با استفاده از 25 نسخهspss انجام شد.

یافته ها

بین میانگین (انحراف معیار) نمره نگرانی پاتولوژیک در گروه آزمایش قبل مداخله (5/99)80/54 و بعد مداخله (6/72)33/47 تفاوت معناداری وجود دارد (0/003=p). میانگین سنی مادران 2/9 ±41می باشد. تفاوت آماری معنی داری بین نمره نگرانی پاتولوژیک گروه آزمایش، با طول مدت درمان فرزندان و سن مادران وجود دارد.(0/05>p) بین نمره نگرانی پاتولوژیک گروه آزمایش و تعداد فرزندان و تحصیلات مادر ارتباط معنی داری وجود ندارد (0/05<p).

نتیجه گیری

مداخله ی گروه درمانی شناختی رفتاری در کاهش نگرانی پاتولوژیک مادران فرزندان سرطانی کارآمد و عاری از اثرات جانبی است و می تواند در کنار درمان های متداول دارویی مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد می شود این روش در محیط بالینی مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2632592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!