بررسی فرسودگی شغلی کارکنان درمانی در طی شیوع بیماری کووید-19 : مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

کارکنان درمانی در تماس نزدیک با بیماران کوید 19 می باشند و فرسودگی شغلی می تواند سلامت روانی و جسمی کارکنان درمانی را با خطر جدی مواجه کند. هدف از این مطالعه بررسی فرسودگی شغلی کارکنان درمانی در طی شیوع بیماری کووید-19 به روش مرور سیستماتیک بود.

روش ها

مطالعه حاضر بر اساس پروتکل PRISMA به جستجوی کلیدواژه‎های "فرسودگی شغلی، کارکنان درمانی و کووید- 19 "در بانک‎های اطلاعاتی PubMed, web of Science،Scopus  وScienceDirect  و موتور جستجوگر  Google Scholarدر بازه زمانی یک ژانویه سال 2020 تا 30 دسامبر سال2020 پرداخته است.

یافته ها

10 مقاله وارد مرحله تحلیل شدند. بر اساس مطالعات تحلیل شده نتایج شش مطالعه به سطح فرسودگی شغلی بالا، دو مطالعه به سطح فرسودگی شغلی سطح متوسط تا شدید و دو مطالعه به سطح متوسط از فرسودگی شغلی اشاره دارند.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه فرسودگی شغلی کارکنان درمانی  در کووید- 19 را تایید می نماید که با توجه به عدم کنترل بیماری، کارکنان درمانی در آینده در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند. با توجه به شیوع فرسودگی شغلی در میان کارکنان درمانی و عواقب آن ضروری است که برنامه ریزان و سیاستگذاران سلامت با اتخاذ روش ها و تکنیک های مناسب نظیر افزایش تجهیزات حفاظت فردی، تامین نیروی انسانی جایگزین و چرخش دوره ای کارکنان درمانی خط مقدم، ایجاد خودکارآمدی و انعطاف پذیری، ارایه حمایت اجتماعی کافی و اطمینان از تمایل کاری کارکنان درمانی خط مقدم به پیشگیری از این پدیده اقدام نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!