فهرست مطالب

پرستار و پزشک در رزم - سال یازدهم شماره 38 (بهار 1402)

مجله پرستار و پزشک در رزم
سال یازدهم شماره 38 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/05/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • ابراهیم حسینیان سرخی، روح الله میرجانی، مریم واشقانی فراهانی، ابراهیم حضرتی، مهدی عیسی زاده، زهرا سادات اسدی* صفحات 6-11
    مقدمه

    آموزش الکترونیکی به عنوان یک نوع آموزش انفرادی محسوب میشود که در آن فراگیران قادرند با توجه به استعدادهای خود به هدفهای آموزشی دست یابند.

    مواد و روش ها

    این مطالعه در سال 99 بر روی 442 نفر از دانشجویان یکی از دانشگاه های علوم پزشکی منتخب شهر تهران انجام گرفت. پرسشنامه استفاده شده در این مطالعه دارای 3 بخش بود که بخش اول اطلاعات دموگرافیک و تحصیلی دانشجویان را جمع آوری نمود و بخش های بعدی شامل پرسشنامه مربوط به آمادگی یادگیری الکترونیک و بررسی نگرش دانشجویان به یادگیری الکترونیکی بود. داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS 20 شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی دار آماری در این مطالعه 0.05 در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    نمره ی میانگین کل آمادگی یادگیری الکترونیک در میان تمام دانش جویان 0.12 ± 73/3 گزارش گردید. درزیر مقیاس ها مطلوب ترین نمره آمادگی مربوط به گفتگوهای گروهی اینترنتی (089/4) بود و کمترین نمره ی آمادگی مربوط به زیر مقیاس انگیزش (3.48) بوده است. میانگین نمره ی کلی نگرش به یادگیری الکترونیک 12.93 ± 705/75 به دست آمد. بر اساس آزمون همبستگی اسپیرمن بین نگرش به یادگیری الکترونیک با مقطع تحصیلی (001/0>p و 350/0=cc) و نیز ترم تحصیلی (001/0>p و 293/0=cc) همبستگی مثبت و معنی داری بر قرار بود

    نتیجه گیری

    دانشجویان از لحاظ آمادگی و نگرش نسبت به آموزش الکترونیک در سطح مناسبی قرار دارند و این نگرش در دانشجویان با افزایش ترم و مقطع آن ها مطلوب تر می گردد.

    کلیدواژگان: آمادگی، نگرش، پزشکی، آموزش الکترونیکی، ارتش
  • لیلا تقی لو، لیلا سادات عزیزی ضیابری*، افسانه خواجوند خوشلی، معصومه دامغانی میر محله صفحات 12-19
    مقدمه

    شغل پرستاری با توجه به وظایف گسترده نیازمند استحکام روان شناختی در سطح مناسبی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی برتعهد و پذیرش و پارادوکس درمانی بر استحکام من پرستاران شاغل یکی ازمراکزدرمانی نظامی  شهر تهران انجام شد.

    روش کار

    روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را تمام 125 پرستار حایز معیارهای ورود به پژوهش شاغل در بخش های مختلف یکی از مراکز درمانی نظامی شهر تهران در سال 1401 تشکیل دادند. بر این اساس 45 نفر به صورت دردسترس انتخاب شدند و درمرحله بعد به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفری در دو گروه آزمایشی و یک کنترل گمارش شدند. در این پژوهش از پرسشنامه استحکام من بشارت (2017)، استفاده شد. افراد گروه درمانی پذیرش و تعهد در 8 جلسه 60 دقیقه ای فردی  و گروه درمانی پارادوکس درمانی در 6 جلسه 60دقیقه ای فردی شرکت کردند؛ اما برای گروه کنترل مداخله صورت نگرفت جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.

    یافته ها

    درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش و پارادوکس درمانی بر استحکام من پرستاران شاغل یکی از مراکز درمانی نظامی شهر تهران اثر دارد؛ اما پارادوکس درمانی بر استحکام من اثربخشی بیشتری از درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش دارد.  

    نتیجه گیری

    این پژوهش تلویحات کاربردی به روان شناسان و مشاوران با توجه به تاثیر بیشتر پارادوکس درمانی در میزان استحکام من ارایه می دهد.

    کلیدواژگان: درمان تعهد و پذیرش، پارادوکس درمانی، استحکام من
  • مریم واشقانی فراهانی*، محمد رجبی، علیرضا مددی صفحات 20-27
    مقدمه و هدف

    یکی از اساسی ترین حقوق بیماران، حق رضایت به قبول یک روش معالجه است. رضایت آگاهانه، پایه و اساس اخلاق پزشکی است. رعایت فرآیند استاندارد اخذ رضایت آگاهانه از بیمار در زمینه ها و فعالیت های درمانی و پژوهشی ضمن تاثیر مستقیم بر روی رضایت بیمار، کاهش شکایات و مداخلات حقوقی و انتظامی از کادر درمانی را در پی خواهد داشت. به همین منظور مطالعه ی حاضر با هدف ارزیابی نگرش و میزان آگاهی کارورزان و دستیاران نسبت به رضایت آگاهانه انجام گردید.

    روش کار

    پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی-تحلیلی و مقطعی است. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ی استاندارد دانش و نگرش نسبت به رضایت آگاهانه و جنبه های قانونی آن بود . برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون های توصیفی و تحلیلی مناسب استفاده گردید و سطح معنی دار کم تر از 05/0 در نظر گرفته شد. 

    یافته ها

    میانگین نمره ی نگرش دستیاران 93/0±14/3 و کارورزان 23/1±80/2 بود. هم چنین میانگین نمره ی آگاهی دستیاران 79/3±23/15 و کارورزان 79/3±64/14 بود. در بین متغییرهای دموگرافیک مورد ارزیابی، فقط بین نگرش و رشته ی تحصیلی دستیاران و همچنین بین نگرش و وضعیت تاهل کارورزان ارتباط معنی داری وجود داشت.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش نشان داد که آگاهی و نگرش دستیاران و کارورزان از رضایت آگاهانه و جنبه های قانونی آن در حد متوسط است. با توجه به اهمیت این موضوع لازم می باشد تا تغییراتی در فرایند آموزشی دانشگاه به منظور طرح ریزی برنامه ای آموزشی در این باره صورت گیرد.

    کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، حقوق بیماران، رضایت آگاهانه
  • پریدخت محمدی نسبت، سمانه پارچه بافیه*، لادن فتاح مقدم صفحات 28-35
    مقدمه

    از ویژگی های یک دانشجوی پرستاری خوب، کسب مهارت همدلی ومسیولیت پذیری است. این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی یادگیری مهارت همدلی برمسیولیت پذیری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مراغه در سال 1400 انجام گردید.

    روش کار

    این مطالعه تجربی بر روی 130 نفر از دانشجویان سال دوم تا چهارم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مراغه با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون به صورت گروه مداخله و کنترل انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بوده و بعد از انجام پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و ابزار سنجش مسیولیت پذیری دانشجویان پرستاری قاسمی (1397)، با روش تخصیص تصادفی به روش بلوک های متغیر 52 نفر از دانشجویان در گروه مداخله و 52 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. بسته آموزش مهارت همدلی (غلامی-1400) به صورت مجازی و به مدت دو ماه در اختیار گروه مداخله قرار گرفت. در نهایت پس آزمون از هر دو گروه مداخله و کنترل اخذ گردید و تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 16 انجام شد.

    یافته ها

     میانگین نمره مسیولیت پذیری قبل از مداخله (19/97 ± 191/28) و بعد از مداخله (14/88 ± 205/83) می باشد؛ که بیانگر معنی دار بودن اختلاف میانگین مسیولیت پذیری قبل و بعد از مداخله است (0/05>P).

    نتیجه گیری

    تحلیل داده ها نشان داد که یادگیری مهارت همدلی تاثیر معنی داری بر افزایش مسیولیت پذیری دانشجویان پرستاری داشته است؛ لذا برنامه ریزی برای ارتقاء مسیولیت پذیری با شیوه های نوین آموزشی برای مدیران آموزشی توصیه می شود.

    کلیدواژگان: یادگیری، مهارت همدلی، مسئولیت پذیری، دانشجویان پرستاری
  • رسول چمنی قلندری*، عبدالله شفیع آبادی، فریده دکانه ای فرد صفحات 36-43
    مقدمه

    توجه به ویژگی های شخصیتی و سرمایه های روان شناختی در استرس شغلی پرستاران مهم است. هدف پژوهش نقش ویژگی های شخصیتی در سرمایه های روان شناختی پرستاران با نقش میانجی استرس شغلی بود.

    روش کار

    روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پرستاران دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. حجم نمونه 220 نفر بصورت نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی، سرمایه های روان شناختی و استرس شغلی بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و  مدل معادلات ساختاری و با نرم افزار SPSS و AMOS  نسخه 24 انجام شد.

    نتایج

    آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین ویژگی های شخصیتی، سرمایه های روان شناختی و استرس شغلی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین نتایج آزمون سوبل نشان داد که استرس شغلی نقش میانجی بین ویژگی های شخصیتی و سرمایه های روان شناختی دارد (05/0≥P).

    نتیجه گیری

    پرستارانی که ویژگی های شخصیتی و سرمایه های روان شناختی مطلوبی دارند انتظار می رود که از استرس شغلی پایین برخوردار باشند.

    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیتی، سرمایه های روان شناختی، استرس شغلی
  • سعید سلیمان میگونی*، جلیل رجبی، علی عسگری، محمدعلی مسگروف صفحات 44-45
    مقدمه

    انجام اقدامات پزشکی در صحنه نبرد در بسیاری از موارد سبب نجات جان رزمنده و پیشگیری از آسیب های دایمی به فرد مصدوم می شود. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت اقدامات پزشکی در دوران دفاع مقدس با استفاده از مصاحبه با فرماندهان پیشکسوت انجام شد. برای این منظور تعداد 11 فرمانده پیشکسوت از نیروهای سه گانه آجا و ستاد مشترک در دوران دفاع مقدس با درجه سرتیپ دومی و سابقه حضور حداقل در سه عملیات عمده در زمان جنگ مورد مصاحبه قرار گرفتند. محورهای مصاحبه در پنج محور شامل انجام اقدامات جراحی اورژانس، تخلیه مجروحین، خودامدادی و دگرامدادی، مقابله با حملات شیمیایی و وضعیت دارویی و تجهیزات امدادی بود. نتیجه مصاحبه نشان داد که اولویت عمده فرماندهان مبتنی بر انجام اقدامات اولیه و سپس اعزام بیماران بود. محدودیت های عمده ای از نظر دارو و تجهیزات امدادی در دوران دفاع مقدس وجود داشت و بخش عمده ضعف در ارایه خدمات بهداری مرتبط با عدم حضور تیم پزشکی در صحنه رزم و ضعف آموزش و عدم اطلاع کافی رزمندگان از خودامدادی و دگرامدادی در شرایط بحرانی بود.

    کلیدواژگان: خودامدادی و دگرامدادی، حملات شیمیایی، تخلیه مجروحین، اقداماتجراحی اورژانس
  • زینب تابانژاد*، مرتضی مصری صفحات 46-53
    زمینه و اهداف

    کارکنان درمانی در تماس نزدیک با بیماران کوید 19 می باشند و فرسودگی شغلی می تواند سلامت روانی و جسمی کارکنان درمانی را با خطر جدی مواجه کند. هدف از این مطالعه بررسی فرسودگی شغلی کارکنان درمانی در طی شیوع بیماری کووید-19 به روش مرور سیستماتیک بود.

    روش ها

    مطالعه حاضر بر اساس پروتکل PRISMA به جستجوی کلیدواژه‎های "فرسودگی شغلی، کارکنان درمانی و کووید- 19 "در بانک‎های اطلاعاتی PubMed, web of Science،Scopus  وScienceDirect  و موتور جستجوگر  Google Scholarدر بازه زمانی یک ژانویه سال 2020 تا 30 دسامبر سال2020 پرداخته است.

    یافته ها

    10 مقاله وارد مرحله تحلیل شدند. بر اساس مطالعات تحلیل شده نتایج شش مطالعه به سطح فرسودگی شغلی بالا، دو مطالعه به سطح فرسودگی شغلی سطح متوسط تا شدید و دو مطالعه به سطح متوسط از فرسودگی شغلی اشاره دارند.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه فرسودگی شغلی کارکنان درمانی  در کووید- 19 را تایید می نماید که با توجه به عدم کنترل بیماری، کارکنان درمانی در آینده در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند. با توجه به شیوع فرسودگی شغلی در میان کارکنان درمانی و عواقب آن ضروری است که برنامه ریزان و سیاستگذاران سلامت با اتخاذ روش ها و تکنیک های مناسب نظیر افزایش تجهیزات حفاظت فردی، تامین نیروی انسانی جایگزین و چرخش دوره ای کارکنان درمانی خط مقدم، ایجاد خودکارآمدی و انعطاف پذیری، ارایه حمایت اجتماعی کافی و اطمینان از تمایل کاری کارکنان درمانی خط مقدم به پیشگیری از این پدیده اقدام نمایند.

    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، کارکنان درمانی و کووید- 19
  • جلیل رجبی، موسی احمدی، سعید سلیمان میگونی* صفحات 54-57
    مقدمه

    سل پوستی یا اسکروفولودرما نوع نادری از سل خارج ریوی محسوب می شود که عمدتا در مناطق اندمیک بیماری گزارش می شود. این بیماری در اغلب موارد منجر به زخم های مزمن پوستی می شود. اما تشخیص این نوع سل خارج ریوی با توجه به فقدان اطلاعات باکتریولوژیک دشوار است. در این گزارش یک بیمار مبتلا به اسکروفولودرما گزارش می شود که با درمان ضد سل بطور کامل بهبود یافت.

    کلیدواژگان: اسکروفولودرما، سل پوستی
  • جلیل رجبی* صفحات 58-59

    سردبیر محترم
    عوارض طولانی مدت کرونا یا سندرم کرونای طولانی یا 1 به مجموعه ای از علایم جدید، یا عدم بهبود علایم PASC قبلی و یا تشدید علایم قبلی کووید پس از یک ماه از ابتلا به کووید گفته می شود. اغلب علایم طی 12 هفته بعدی بهبود می یابند، اما امکان دارد مدت بیشتری طول بکشد (یکسال) که به آن کووید مزمن گفته می شود (1). علایم کووید 19 طیف وسیعی از علایم روانی و فیزیکی مانند: اختلالات اتونوم (تپش قلب پس از بیماری) یا سرفه های طول کشیده، اختلالات شناختی، بدن درد طول کشیده و بدون علت و... را شامل می شود. این عوارض در زنان نسبت به مردان بیش تر و شایع تر می باشد. به طور کلی 5 الی 30 درصد افراد پس از ابتلا به کووید دچار عوارض طولانی مدت کرونا می شوند. بر اساس از هر 5 نفر بالغین مبتلا به کووید- 19 یک نفر CDC
    گزارش ٪19-18) از عوارض طولانی مدت کرونا که طی سه ماه از) .(شروع بیماری بهبود نیافته اند، رنج می برند (2 حدود 8 درصد از بالغین در امریکا (یک مورد از هر 12 مورد) که در گذشته مبتلا شده اند یا کرونا در آنها تشخیص داده نشد، از عوارض کرونای طولانی رنج می برند. حدود 1,9 الی 2,1 درصد از جمعیت امریکا (3 الی 5 میلیون نفر) از عوارض شدید کرونا طولانی مدت که منجر به اختلال در زندگی آنها شده است، رنج می برند. گرچه کرونا تمام ارگان های بدن را درگیر می نماید ولی مغز یکی از ارگان های شایع می باشد که ممکن است دچار عوارض طولانی مدت کرونا گردد. مهم ترین تظاهرات نورولوژیک و عوارض کرونا طولانی بر مغز عبارتند از:

    (brain fog) - کاهش تمرکز و اختلال در قدرت تفکر
    - سر درد
    - اختلالات خواب
    - احساس سبکی سر پس از ایستادن
    (light headedness)
    - احساس سوزن سوزن شدن
    - افسردگی و اضطراب
    - اختلالات شناختی
    - اختلالات حافظه
    گرچه اضطراب شایع ترین اختلال خلقی پس از ابتلا به کرونا می باشد، اما افسردگی نیز دومین اختلال خلقی شایع پس از کرونا طولانی می باشد. حدود 22 درصد افراد پس از بستری در بیمارستان از افسردگی و اضطراب و حدود 23 درصد از اختلالات روانی و خلقی به مدت سه ماه بعد از کرونا شکایت داشتند. به طور کلی بروز افسردگی و اختلالات خلقی و روانی پس از کرونا طولانی نسبت به سایر بیماری های ویروسی مانند انفولانزا بیشتر گزارش شده است (3). از دیگر ارگان های درگیر در کرونا طولانی که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته اند می توان به ریه و دستگاه گوارش اشاره کرد. بهترین روش پیشگیری از ابتلا به عوارض طولانی مدت کرونا یا کرونا طولانی، واکسیناسیون و درمان زود هنگام کرونا می باشد. تزریق واکسن نه تنها منجر به تشدید علایم کرونای طولانی مدت نمی شود، بلکه در بسیاری از افراد نقش موثری در بهبود و کاهش عوارض طولانی مدت کرونا نیز دارد. همچنین تزریق واکسن پیش از ابتلا به کرونا، از بروز علایم کرونا طولانی یا کرونای طولانی مدت جلوگیری می کند.
    هیچ تست شناخته شده ای جهت تشخیص قطعی و تایید عوارض پس از کرونا یا کرونای طولانی مدت وجود ندارد. گرچه بسیاری از عوارض طولانی مدت کرونا و کرونا طولانی طی سه ماه و بدون نیاز به اقدام تشخیصی اضافی و تنها با درمان های حمایتی بهبود می یابند، اما در صورت طول کشیدن علایم بیشتر از سه ماه انجام اقدامات تشخیصی بر حسب علامت ایجاد شده و رد سایر علل ضروری است.

|
  • Ebrahim Hosseinian Sorkhi, Ruhollah Mirjani, Maryam Vasheghani Farahani, Ebrahim Hazrati, Mahdi Isazadeh, Zahra Sadat Asadi* Pages 6-11
    Background

    E-learning is considered as a type of individual education in which learners are able to achieve educational goals according to their talents

    Methods

    This study was performed in 2020 on 442 students of one of the selected medical sciences universities in Tehran. The questionnaire used in this study had 3 parts, the first part collected students 'demographic and educational information and the next parts included a questionnaire related to e-learning readiness and students' attitudes toward e-learning. Data were collected in SPSS 20 software and analyzed. The statistically significant level in this study was considered 0.05.

    Results

    The mean score of total e-learning readiness among all students was 3.73 ± 0.12. Under the scales, the most desirable readiness score was related to Internet group conversations (4.089) and the lowest readiness score was related to the motivation subscale (3.48). The mean total score of e-learning attitude was 75.705 ± 12.93. The mean of attitudes toward e-learning was not significantly different between males and females, but was significant in terms of degree (p <0.001) and semester (p <0.001). Based on Spearman correlation test, a positive and significant correlation was established between the attitude towards e-learning and the degree (p <0.001 and c = 0.350) and the semester (p <0.001 and c = 0.293).

    Conclusion

    It seems that students are at a good level in terms of readiness and attitude towards e-learning, and this attitude becomes more desirable among students with the increase of their semesters and sections

    Keywords: Readiness, Attitude, Medicine, E-Learning, Army
  • Leila Taghilo, Leila Sadat Azizi Ziabari*, Afsaneh Khajevand Khoshli, Masomeh Damgani Mirmahaleh Pages 12-19
    Introduction

    Considering the wide range of duties, nursing job requires psychological strength at a suitable level, so the present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of acceptance and commitment therapy(ACT) and paradox therapy(PTC) on the ego strength of nurses working in Military medical centers, Tehran.

    Method

    The research method was a semi-experimental type of pre-test - post-test with a control group. The statistical population consisted of all 125 nurses who met the criteria for entering the research working in different departments of one of the military medical centers in Tehran in 1401. Based on this, 45 people were randomly selected and in the next step, they were randomly assigned to three groups of 15 people in two experimental and one control groups. In this research, Man Besharat's strength questionnaire (2017) was used. People in the acceptance and commitment therapy group participated in 8 individual 60-minute sessions and the paradox therapy group participated in 6 individual 60-minute sessions; But for the control group, there was no intervention, multivariate covariance analysis and Tukey's post hoc test were used to analyze the data.

    Results

    The findings showed that the acceptance and commitment therapy and paradox therapy have an effect on the ego strength of nurses working in Military medical centers in Tehran. But paradox therapy is more effective than acceptance and commitment therapy on ego strength.

    Conclusion

    This research provides practical implications for psychologists and counselors regarding the greater impact of paradox therapy on ego strength.

    Keywords: acceptance, commitment therapy, paradox therapy, ego strength
  • Maryam Vasheghani Farahani*, Mohammad Rajabi, Alireza Madadi Pages 20-27
    Introduction and purpose

    One of the most basic rights of patients is the right to consent to accept a treatment method. Informed consent is the foundation of medical ethics. Compliance with the standard process of obtaining informed consent from the patient in the fields of therapeutic and research activities, while directly affecting the patient's satisfaction, will lead to a reduction in complaints and legal and disciplinary interventions from the medical staff. For this purpose, the present study was conducted.

    Methodology

    The current research is a descriptive-analytical and cross-sectional study. The data collection tool was the standard questionnaire of knowledge and attitude towards informed consent and its legal aspects. For data analysis, appropriate descriptive and analytical tests were used and the significant level was considered less than 0.05.

    Findings

    The average attitude score of assistants was 3.14±0.93 and interns was 2.80±1.23. Also, the average knowledge score of assistants was 15.23±3.79 and interns was 14.64±3.79. Among the demographic variables evaluated, there was only a significant relationship between the attitude and the field of study of the assistants, as well as between the attitude and the marital status of the interns.

    Discussion and conclusion

    The results of this research showed that the knowledge and attitude of assistants and interns about informed consent and its legal aspects is average. Considering the importance of this issue, it is necessary to make changes in the educational process of the university in order to plan an educational program in this regard.

    Keywords: medical ethics, patients' rights, informed consent
  • Parydokht Mohammadi Nesbat, Samaneh Parchebafieh*, Ladan Fatah Moghadam Pages 28-35
    Introduction

    One of the characteristics of a good nursing student is to acquire the skills of empathy and responsibility. This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of learning empathy skills on the responsibility of nursing students of Maragheh Nursing and Midwifery College in 1400.

    Methods

    This experimental study was conducted on 130 second- to fourth-year undergraduate nursing students of Maragheh Nursing and Midwifery College using a pre-test and post-test design as an intervention and control group. Sampling is simple random and after pre-testing using demographic questionnaire and measuring instrument of accountability of Ghasemi's nursing students (2017), with random allocation method using variable blocks method, 52 students were in the intervention group. And 52 people were in the control group. The empathy skill training package (Gholami-1400) was provided to the intervention group virtually for two months. Finally, the post-test was taken from both intervention and control groups and statistical analysis was done using Spss version 16 software.

    Results

    . The average score of responsibility before the intervention (191.28 ± 19.97) and after the intervention (205.83 ± 14.88); which indicates the significance of the difference between the average responsibility before and after the intervention (P<0.05).

    Conclusion

    The data analysis showed that learning empathy skills had a significant effect on increasing the responsibility of nursing students; Therefore, planning to improve responsibility with new educational methods is recommended for educational managers

    Keywords: learning, empathy skills, responsibility, nursing students
  • Rasoul Chamanighalandari*, Abdolah Shafiabady, Farideh Dokaneifard Pages 36-43
    Introduction

    It is important to pay attention to personality traits and psychological capitals in nurses' job stress. The purpose of the research was the role of personality traits in the psychological capital of nurses with the mediating role of o job stress.

    methods

    The descriptive research method was correlation type. The statistical population was nurses of Tehran University of Medical Sciences. The sample size of 220 people was selected by voluntary sampling. The tools of data collection were questionnaires of personality traits, psychological capital and job stress. Data analysis was done using Pearson's correlation test and structural equation model with SPSS and AMOS software version 24.

    Results

    Pearson's correlation test showed that there is a significant relationship between personality traits, psychological capital and job stress. Also, the results of the Sobel test showed that job stress plays a mediating role between personality traits and psychological capital (P≥0.05).

    Conclusion

    Nurses who have favorable personality traits and psychological capital are expected to have low job stress.

    Keywords: personality traits, psychological capital, job stress
  • Zeinab Tabanejad*, Morteza Mesri Pages 46-53
    Aims

    Medical staff are in close contact with patients with COVID-19 and they experience burnout, fear, anxiety and depression. Burnout can seriously endanger the mental and physical health of health care workers. The aim of this study was to evaluate the burnout of medical staff during the outbreak of Covid-19 disease by systematic review.

    Methods

    The present study, based on the PRISMA protocol, searched for the keywords "burnout, medical staff and Covid-19" in the PubMed and ScienceDirect databases and the Google Scholar search engine from January 1 to December 30, 2020.

    Findings

    10 articles entered the analysis stage. Based on the analyzed studies, the results of six studies refer to the high level of burnout, two studies refer to the level of moderate to severe burnout and two studies refer to the moderate level of burnout.

    Conclusion

    The results of the study confirm the burnout of medical staff in Covid-19 that due to lack of disease control, medical staff are at greater risk in the future. Given the prevalence of burnout among health care workers and its consequences, it is imperative that health planners and policymakers adopt appropriate methods and techniques such as increasing personal protective equipment, creating a self-employed alternative workforce, providing recruiting and replacing manpower. Provide adequate social support and ensure the willingness of front-line medical staff to work to prevent this phenomenon.

    Keywords: Burnout, Medical staff, Covid-19