اضطراب و ترس از کووید-19 در پرستاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه و اورژانس مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 ویروس کرونا در سال 2019 در جهان تبدیل به همه گیری شد. در طول همه گیری، ترس و اضطراب از عمده ترین گزارشات پرستاران بوده است و پرستاران در بخش هایی مانند مراقبت های ویژه و اورژانس بیشتر مستعد ابتلا به این اختلالات هستند که در صورت عدم درمان، تاثیر منفی بر کیفیت و سطح ایمنی سیستم مراقبتی می گذارند.

روش بررسی:

 پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود که بر روی 205 نفر از پرستاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه کرونا و اورژانس بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران  انجام شد. نمونه گیری به روش تمام شماری انجام شد. ابزارها شامل پرسش نامه های جمعیت شناختی، اضطراب کووید-19 و ترس از کووید-19 بود.

یافته ها :

بین اضطراب پرستاران از کووید-19 با مدت زمان کار در بخش کرونا همبستگی منفی و معناداری وجود داشت (0/001>P). ترس از کووید-19 در پرستاران متاهل (0/02=P) و پرستاران دارای سابقه ابتلا به بیماری کووید-19 (0/006=P) به صورت معناداری نسبت به سایر پرستاران بیشتر بود. بین ترس از کووید-19 و دفعات ابتلا به این بیماری ارتباط معنادار آماری وجود داشت (0/021=P). ترس از کووید-19 در پرستارانی که یک بار به این بیماری مبتلا شده بودند به صورت معناداری از افرادی که اصلا مبتلا نشدند بیشتر بود (0/034=P).

 نتیجه گیری:

 نتایج نشان دهنده سطح متوسط اضطراب و ترس در پرستاران بود. باتوجه به مشکلات متعددی که اینگونه اختلالات برای پرستاران ایجاد می کنند، نیاز به برنامه ریزی موثر در جهت کاهش و  بهبود اثرات جسمانی و روان شناختی آن در پرستاران، جهت ارایه مراقبت مطلوب و باکیفیت توصیه می شود

زبان:
فارسی
صفحات:
598 تا 613
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!