تاثیر بیماری آلزایمر تجربی بر سلولهای التهابی، فیبرهای کلاژن و عروق جدید پریودنتال در رت‫های نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تمایل به افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در بیماران مبتلا به پریودنتیت وجود دارد ولی حالت عکس آن یعنی نقش بیماری آلزایمر بر بیماری پریودنتال هنوز نامشخص است، بنابراین در این مطالعه تاثیر بیماری آلزایمر تجربی بر سلول های التهابی پریودنتال، فیبرهای کلاژن و عروق جدید در رت های نر مورد بررسی قرار گرفت.

روش کار

در این مطالعه تجربی، 16 سر رت نر نژاد ویستار در محدوده وزنی 250-230 گرم، به صورت تصادفی، به 2 گروه کنترل (سالین) و گروه تحت تیمار با 3 میلی‫گرم/ کیلوگرم استرپتوزوتوسین (تزریق دو طرفه در بطن‫های جانبی، با حجم10 میکرولیتر، در هر دو گروه) تقسیم شدند. پس از 4 هفته تیمار، در دو گروه آزمایش ماز آبی موریس بعمل آمد. سپس نمونه برداری از پاپیلای اطراف دو دندان برش دهنده مرکزی موش ها با بیهوشی عمیق انجام شد. نمونه ها پس از ثابت شدن و تهیه بلوک پارافین، برش های 5 میکرونی سریالی تهیه شد. پس از رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ایوزین، میزان سلول های التهابی (ایوزینوفیل، ماست سل، سلول های پلی مورفونوکلیر)، رگ زایی و فیبروبلاست به کمک میکروسکوپ شمارش شدند. داده ها با نرم افزار SPSS-21 و آزمون T مستقل تحلیل شد.

یافته ها

نتایج بدست آمده نشان داد که بیماری آلزایمر موجب افزایش سلول های التهابی پریودنتال، فیبرهای کلاژن و عروق جدید در لثه موش ها می شود که تفاوت این تغییرات بین گروه تجربی و کنترل در همه پارامترها معنی دار بود (p< 0.00).

نتیجه گیری

برطبق این یافته ها بیماری آلزایمر موجب بروز و یا تشدید التهاب و افزایش نرخ بیماری های پریودنتال در موش می شود و ممکن است همین اثر را هم در انسان داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
170 تا 179
لینک کوتاه:
magiran.com/p2634382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!