تدوین الگوی مفهومی یادگیری ریاضی و فعالیت های شناختی بهبود دهنده یادگیری در دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی مفهومی یادگیری ریاضی و ارایه فعالیت های شناختی بهبود دهنده یادگیری در دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی در دو مرحله انجام شد.   
مواد و روش ها
رویکرد پژوهش، کیفی و با روش تحلیل مضمون بود. جامعه مورد مطالعه شامل منابع نوشتاری مرتبط با اختلال یادگیری ریاضی در ایران و خارج از کشور، در سال های 1370- 1401  بود. در مرحله اول، متون نظری با روش نمونه گیری هدفمند و ابزار سندکاوی با روش کتابخانه ای انتخاب شدند. تعداد 53 منبع مورد بررسی قرار گرفت و داده ها به اشباع رسید. داده ها بر اساس روش براون و کلارک (2006) تحلیل شد و تعداد 235 کد به دست آمد. با تقلیل کدها، تعداد 80 کد پایه، 21 مفهوم فرعی و 8 مفهوم اصلی استخراج گردید. یافته ها نشان می دهد 8 مفهوم اصلی یادگیری ریاضی شامل عملیات محاسباتی، جایگاه عدد، اندازه گیری، درک زبان ریاضی، زمان، حل مسیله، تجسم و مقایسه اشکال و مفهوم پول بودند. داده ها و الگوی مفهومی طراحی شده مطابق با معیارهای اعتبارسنجی یافته های کیفی، توسط 10 نفر از متخصصان بازنگری شد که اعتبار آن بر اساس معیار هولستی برابر با 97/0 بود. در مرحله دوم از پژوهش، 44 فعالیت شناختی بهبود دهنده یادگیری ریاضی با 8 مفهوم اصلی یادگیری ریاضی منطبق شدند و توسط متخصصین، با استفاده از ضریب نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا روایی سنجی صورت گرفت. 
یافته ها
یافته ها حاکی از آن بود که الگوی مفهومی یادگیری ریاضی و مفاهیم شناختی دارای 21 مفهوم فرعی و 8 مفهوم اصلی است. مفاهیم اصلی به دست آمده شامل عملیات محاسباتی، جایگاه عدد، اندازه گیری، درک زبان ریاضی، زمان، حل مسیله، تجسم و مقایسه اشکال و مفهوم پول می باشند. ضریب توافق مرتبط بودن برابر با 98/0 و ضریب توافق ضروری بودن برابر با 97/0 و در سطح بسیار مطلوب بودند.
نتیجه گیری
الگوی حاصل شده از بررسی متون علمی در این پژوهش، دربردارنده ابعاد اصلی یادگیری ریاضی است و فعالیت های شناختی ارایه شده در آن که جنبه ی بازی و سرگرمی دارد، می تواند به یادگیری ریاضی کمک نماید. لذا، از آنجایی که فهم و یادگیری ریاضیات بر مفاهیم انتزاعی استوار است و این دانش آموزان در درک مفاهیم انتزاعی مشکلات عدیده دارند، پیشنهاد می شود از یافته های این پژوهش، جهت افزایش نگرش مثبت و اشتیاق دانش آموزان نسبت به ریاضی و عمق بخشیدن به یادگیری استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2634626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!