بررسی تطبیقی بسترهای حقوقی جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، مصر و حقوق بین المللی مشارکت دهی مردم در پیشگیری از فساد اداری : مطالعه موردی جرم اختلاس

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

با پیدایش مفهوم دولت کوچک در ادبیات حقوق بینامللل و کاهش ساختارهای دولتی، عما امکانات دولت به منظور پیشگیری از جرایم فساد اداری کاهش یافته و در این میان نقش شهروندان در امر مذکور افزایش پیدا کرده است. مشارکت شهروندان مفهومی جدید نیست بلکه در طول دهه های اخیر، به علت وقوع رفتارهای تخلفآمیز همچون جرایم فساد اداری، اهمیت بسیار بیشری یافته است. به طور کلی، شهروندان نه تنها حق بلکه تکلیف به مشارکت در تصمیم گیریهایی را دارند که بر رفاه عمومی آنها تاثیر میگذارد و تعدیل کننده قدرت حاکمه در برخورد مناسبتر با مصادیق فساد اداری است. در این میان، اختاس به عنوان یکی از جرایم اقتصادی که اعتاد عمومی نسبت به حاکمیت را تخطیه میکند، در اسناد مختلف داخلی و بیناملللی به درازای تاریخ سابقه دارد. اهدافی که در این تحقیق دنبال میشوند عبارتند از شناسایی بسرهای ملی و بیناملللی مشارکت مردمی در پیشگیری از فساد اداری با تاکید بر اختاس و شناسایی تفاوتهای آنها با یکدیگر است. سوال اصلی در این تحقیق که به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته و نگارنده به دنبال پاسخ آن بوده این است که چه تفاوتهایی میان بسرهای ملی و بیناملللی مشارکت های مردمی در پیشگیری از فساد  اداری با تاکید بر اختاس وجود دارد؟ نتیجه تحقیق حارض نشان میدهد که تفاوتهایی میان بسرهای داخلی و بیناملللی مبارزه با اختاس دیده میشود، همچنین عدم تبیین دقیق مقررات سوت زنی در مورد مبارزه با اختاس در حقوق داخلی ایران در مقابل منطقه ای بودن تا بیناملللی بودن حقوق مبارزه با اختاس، قابل ذکر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!