بررسی ارتباط حضورگرایی و تاب آوری پرستاران بخشهای ویژه بیمارستان های علوم پزشکی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حضورگرایی به دلیل ارتباط با طیف وسیعی از مسایل سلامتی از جمله کیفیت مراقبت و ایمنی بیمار مسیله ای مهم و چالش برانگیز در حوزه سلامت محسوب می شود. در عین حال، تاب آوری کارکنان به ویژه پرستاران به عنوان قشری که بیشترین تماس را با بیمار دارند، مولفه مهمی برای تداوم و کیفیت مراقبت از بیماران و سلامتی خودشان محسوب می شود. لذا این مطالعه با هدف تعیین سطح حضورگرایی پرستاران بخش های ویژه  و ارتباط آن با تاب آوری شان انجام شد.
 

مواد و روش کار

 مطالعه کنونی از نوع توصیفی- همبستگی  بود که طی آن اطلاعات لازم 300 نفر از پرستاران شاغل در بخش های ویژه (با نمونه گیری تصادفی) توسط ابزارهای پژوهش از جمله پرسشنامه تاب آوری و حضورگرایی گرداوری شد. بعد از انتخاب تصادفی پرستاران با استفاده از چارچوب نمونه گیری، و اخذ رضایت به منظور شرکت در پژوهش،  ابزارها  به صورت برخط در اختیار آنان قرار گرفته و اطلاعات جهت تحلیل به نرم ا فزار SPSS نسخه 16وارد شد. داده ها با آمار توصیفی و استنباطی نظیر همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شد.

یافته ها

نیمی از پرستاران مورد مطالعه  در دهه چهارم زندگی قرار داشتند و 87% زن و اکثریت دارای مدرک لیسانس بودند. نزدیک به یک سوم پرستاران سابقه کاری بین 12-6 سال در بخش و بیمارستان کنونی، و هم چنین سابقه کار در بخش ویژه داشتند. اکثریت معتقد بودند برنامه ریزی طبق درخواست آنها صورت نمی گیرد. نزدیک به نیمی حضورگرایی در سطح متوسط داشتند و سطح تاب آوری اکثریت آنها نیز بیش از متوسط بود. بعد از حذف اثر متغیرهای مخدوش کننده، در مدل رگرسیون ارتباط بین حضورگرایی و تاب آوری نشان داده شد. مدل رگرسیونی طبق ضریب تعیین توانست 91% واریانس را پیش بینی کند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه کنونی، به مدیران توصیه می شود با برنامه ریزی برای کاهش حضورگرایی، ضمن افزایش تاب آوری پرستاران، جهت ارتقای کیفیت مراقبت گام بردارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
727 تا 735
لینک کوتاه:
magiran.com/p2636652 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!