بررسی ارتباط کیفیت مراقبت بیمارستانی با رضایت بیماران بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه سیستمهای مراقبت سلامتی متمرکز بر بیمار است. میزان رضایت بیمار از کیفیت مراقبت پرستاری دریافت شده یکی از مولفه های اصلی مدیریت کیفیت در سیستم بیمارستانی هست. با توجه به این که کووید-19 بیماری جدیدی است که از سال  1398 در ایران شیوع پیدا کرده است، این تحقیق با هدف تعیین ارتباط کیفیت مراقبت بیمارستانی با رضایت بیماران بستری در مراکز درمانی کرونا استان ایلام در سال 1399 انجام شد.

مواد و روش کار

این تحقیق یک مطالعه مقطعی بود که به صورت تمام شماری بر روی 200 بیمار بستری در مراکز درمانی کرونای استان ایلام از ابتدای دی ماه سال  1399تا ابتدای فروردین ماه 1400 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و علایم بیماری، نسخه کوتاه اصلاح شده پرسشنامه کیفیت مراقبت از دیدگاه بیمار (QPP-12) و رضایت بیماران (PSI) بود. داده ها با استفاده از  spssنسخه22 و آزمون های آماری توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در تمام مراحل معنی دار تلقی شد.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار سنی بیماران 15/05±49/62 بود. میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت مراقبت بیمارستانی از دیدگاه بیماران 5/83±  46/99 بود و در83 درصد موارد کیفیت مراقبت در حد مطلوب بوده است. همچنین میانگین و انحراف معیار نمره رضایتمندی بیماران 0/340±  3/47 بود و 87 درصد بیماران رضایت متوسط را بیان کردند. بین رضایتمندی بیمار با کیفیت مراقبت بیمارستانی ارتباط آماری مثبت و معنی دار مشاهده شد

نتیجه گیری

کیفیت مراقبت می تواند نقش موثری در افزایش رضایت مندی بیماران داشته باشد و مدیران بیمارستان ها با افزایش کیفیت مراقبت سبب کارآیی و اثربخشی سازمان و در نهایت ارتقای رضایت بیماران خواهند شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
761 تا 770
لینک کوتاه:
magiran.com/p2636655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!