پایش و مقایسه رویکردهای مختلف پیش بینی کوتاه مدت پارامترهای ترافیک شهری و شبیه-سازی آن به کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی : (مطالعه موردی شهر لندن)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این تحقیق، مقایسه روش های مختلف برای پیش بینی کوتاه مدت پارامترهای ترافیک شهری و همچنین شبیه سازی پارامترهای ترافیکی در محیط متلب و انتخاب بهینه پارامترهای موثر آن با سیستم اطلاعات مکانی، به عنوان مکمل سیستم اطلاعات حمل ونقل است. برای این منظور از سه روش مختلف پیش بینی کوتاه مدت پارامترهای ترافیکی، روش چندجمله ای کلاسیک، الگوریتم شبکه های عصبی و چندجمله ای مبتنی بر ژنتیک به همراه دو روش کاهش خطا استفاده شد. همچنین، پارامترهای ترافیک شهری جریان و سرعت برای کنترل ترافیک آینده شبیه سازی شدند. به دلیل عدم دسترسی به داده های ترافیکی منظم در ایران، داده های تحقیق برای این مطالعه از داده های سال 2012 تا 2014 در لندن با رفتار ترافیکی مشابه در طول هفته انتخاب گردید. مسیرهای مورد مطالعه در این پژوهش، جمعا بطول 84/15 کیلومتر، تحت نام های LM561-LM563-LM557-LM555 مورد بررسی قرار گرفت. داده های سال های 2012، 2013 و 2014 به عنوان داده های آموزشی، داده های اعتبارسنجی و داده های مرجع برای اعتبارسنجی، به ترتیب مورد استفاده قرار گرفتند. به طور کلی، نتایج نشان داد که مدل چندجمله ای کلاسیک در پیش بینی پارامترهای ترافیکی جریان و سرعت خیلی موفق و کارآمد نیست، اما مدل چند جمله ای مبتنی بر ژنتیک و شبکه های عصبی موفق عمل کردند. علاوه بر این، یافته های کمی چهار مسیر مطالعاتی بر حسب خطای جذر میانگین مربعات نشان داد که سه روش چندجمله ای کلاسیک، چندجمله ای بر مبنای ژنتیک و شبکه-های عصبی برای پارامتر ترافیکی جریان به ترتیب برابر با 91/13، 78/0و 22/0 و برای پارامتر سرعت به ترتیب برابر با 20/5، 78/0و 19/0 می باشند. به عبارت دیگر، دقت پیش بینی پارامتر جریان ترافیک در روش های چندجمله ای مبتنی بر ژنتیک و شبکه های عصبی به ترتیب تقریبا 18 و 63 برابر بهتر از روش چند جمله ای کلاسیک و دقت پیش بینی پارامتر سرعت تقریبا 7 و 27 برابر بهتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
443 تا 462
لینک کوتاه:
magiran.com/p2637039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!