بررسی ارتباط میان کیفیت تجربه، ارزش ادراک شده و رضایت با نیات رفتاری گردشگران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از آنجایی که گردشگری، یکی از صنایع بزرگ و مهم در اقتصاد به شمار می رود، لذا هر گونه تلاش اثربخش در جهت افزایش رضایت گردشگران و ایجاد نیات رفتاری مثبت در آن ها، سهم به‏سزایی در رونق اقتصاد این صنعت خواهد داشت. نیات رفتاری بازدیدکنندگان از مقاصد گردشگری، به عنوان پیش‏بینی کننده رفتارهای آتی بازدیدکنندگان، متغیر مهمی در ادبیات گردشگری محسوب می‏شود. لذا بررسی عوامل موثر بر آن می‏تواند بر ارتقای عملکرد شرکت‏های فعال در صنعت گردشگری و تحقق اهداف آن ها موثر باشد. بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی ارتباط میان کیفیت تجربه، ارزش ادراک شده و رضایت گردشگر با نیات رفتاری گردشگران می پردازد.

روش شناسی:

 تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی است که با بهره ‏گیری از روش مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزیی و با استفاده از نرم افزار Smart-PLS 3 و بر اساس داده های به دست آمده از توزیع پرسش نامه‏های معتبر در بین تعداد 291 نفر از بازدیدکنندگان یکی از موزه های شهر تهران انجام شده است.

یافته ها

نتایج این تحقیق حاکی از آن است که میان کیفیت تجربه گردشگر و رضایت وی رابطه معناداری با شدت متوسط وجود دارد. همچنین، میان ارزش ادراک شده توسط گردشگر و رضایت وی رابطه معناداری با شدت کم برقرار است و در نهایت میان رضایت گردشگر و نیات رفتاری وی نیز رابطه معناداری با شدت زیاد وجود دارد.

نتیجه گیری و پیشنهادات:

 با توجه به یافته های تحقیق، توجه فعالان صنعت گردشگری و مدیران موزه‏ها به ایجاد تجربه ‏هایی متنوع و مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان می‏تواند رضایت آن ها را در پی داشته و نیات رفتاری‏شان را در جهت بازدید مجدد و یا توصیه دیگران به بازدید از مقصد گردشگری، سوق دهد. رضایت نیز از سویی تابع تجربه گردشگر و ارزشی است که او از دریافت خدمت گردشگری ادراک می‏کند، و از سوی دیگر، می‏تواند بر نیات رفتاری وی اثرگذار باشد. لذا هدف افزایش رضایت گردشگر با عطف توجه به بالا بردن کیفیت تجربه و بهبود ارزش ادراک‏شده محقق خواهد شد، که آن نیز به نوبه خود نیات رفتاری مثبت بازدیدکنندگان از مقاصد گردشگری را به دنبال خواهد داشت.

نوآوری و اصالت:

 از جمله موارد نوآوری تحقیق حاضر می توان به بررسی ارتباط میان کیفیت تجربه، ارزش ادراک شده و رضایت با نیات رفتاری در میان بازدیدکنندگان موزه ها اشاره داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p2637477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!