ارتباط بین زاویه هالوکس والگوس و شاخص های رادیولوژیک در بیماران مبتلا به هالوکس والگوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تشخیص صحیح وضعیت استخوانی و شدت بیماری در بیماران مبتلا به هالوکس والگوس از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، بر این اساس مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط زاویه هالوکس والگوس با سایر زوایا و شاخص های رادیولوژیک در بیماران هالوکس والگوس انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع مقطعی - تحلیلی می باشد که داده های آن در طی سال های 1400 تا 1401 جمع آوری گردیده است. جمعیت مورد مطالعه بیماران دارای هالوکس والگوس بودند که در ابتدا اطلاعات دموگرافیک اولیه ثبت شد، سپس برای تمامی بیماران گرافی ایستاده دورسوپلانتار پا گرفته شد. سپس اطلاعات رادیولوژیک بیماران شامل زاویه هالوکس والگوس، زاویه اینترمتاتارسال اول، دوم، متاتارس اول و پنجم، اندازه استخوان متاتارس اول، نسبت متاتارس اول به دوم و فاصله عرضی دیستال متاتارس اول تا دیستال متاتارس پنجم اندازه گیری و ثبت شد. هم چنین جهت بررسی شدت کلینیکی هالوکس والگوس، در همان وضعیت عکس فوتوگرافی با دوربین عکاسی دیجیتال نیز از بیماران گرفته شد. چهار نفر پزشک متبحر بصورت جداگانه و بدون اطلاع از نتایج رادیوگرافی بر اساس شاخص Visual Analogue Scale (VAS) به عکس های گرفته شده توسط دوربین امتیاز دادند. امتیاز VAS از 0 تا 10 بود که امتیاز 0 بیانگر حداقل شدت بیماری و امتیاز 10 بیانگر بیشترین دفورمیتی پا در هالوکس والگوس بود. جهت بررسی ارتباط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی استفاده گردید.

یافته ها

در این مطالعه 110 بیمار (94 نفر زن و 16 نفر مرد) وارد شدند که 80 نفر (8/72 درصد) از بیماران مبتلا به هالوگس والگوس متوسط و 30 نفر (3/27 درصد) مبتلا به نوع شدید بر اساس شدت کلینیکی هالوکس والگوس (VAS) بودند. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی، بیشترین همبستگی مثبت زاویه هالوکس والگوس را به ترتیب با زاویه متاتارس اول و پنجم (ضریب همبستگی 55/0 و 001/0P <)، زاویه اینترمتاتارسال 1 و 2 (ضریب همبستگی 52/0 و 001/0P <) و نسبت متاتارس اول به دوم نشان داد (ضریب همبستگی 24/0 و 01/0=P).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان دادند بخشی از عوامل موثر بر مقدار زاویه هالوکس والگوس و در نتیجه میزان شدت بیماری در یافته های رادیولوژیک بیماران قابل مشاهده هست که نیاز به توجه به این یافته ها در گرافی بیماران و اصلاح آنها حین عمل را بیشتر می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2638115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!