ارزیابی درونی گروه جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ارزشیابی درونی، فرآیندی سیستماتیک جهت جمع آوری و تحلیل اطلاعات به منظور تعیین فواید و مضرات یک برنامه و میزان حصول اهداف آن می باشد .هدف از این مطالعه، ارزیابی درونی جراحی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود.

مواد و روش ها

این پژوهش توصیفی - مقطعی در گروه جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1400 انجام شد. ابتدا داده های مربرط به 9 حوزه ارزشیابی درونی (رسالت و اهداف آموزشی، مدیریت و سازمان دهی، برنامه آموزشی هیات علمی، دانشجویان، منابع آموزش، پژوهش، سنجش و ارزشیابی و دانش آموختگان) از طریق چک لیست ها و پرسشنامه ها جمع آوری و سپس وضعیت گروه ها در حوزه های ارزشیابی درونی تعیین شد. نتایج با استفاده از نرم افزار STATA-14 با تاکید بر روش های آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد، مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که وضعیت اکثر حوزه ها در گروه جراحی عمومی مطلوب بود. بالاترین مطلوبیت در حوزه مربوط به منابع آموزشی (فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی و درمانی)، (75/117 امتیاز، 1/98%) قرار داشت. همچنین، در حوزه پژوهش (5/57 امتیاز، 8/71%) وضعیت نیمه مطلوب کسب گردید.

نتیجه گیری

گروه آموزشی جراحی عمومی در حوزه های رسالت و اهداف آموزشی، مدیریت و سازمان دهی، برنامه آموزشی، هیات علمی، دانشجویان، منابع آموزشی، سنجش و ارزیابی و دانش آموختگان درجه مطلوب را کسب نموده است. در این موارد جهت حفظ و ارتقای بیشتر و همسو بودن با نیازهای در حال تغییرات دایمی و متناسب با پیشرفت علم و تکنولوژی همگام می بایست تلاش گردد و به منظور بهبود حوزه پژوهش که درجه نیمه مطلوب را کسب کرده است؛ بررسی و برنامه ریزی دقیق نیاز است تا با جهد و مساعی مضاعف نسبت به احراز جایگاه مطلوب، شرایط مهیا شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2638202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!