بررسی پایداری زیست محیطی کشت توتون (Nicotiana tabacum) با رویکرد ردپای اکولوژیکی (موردمطالعه: توتون گرمخانه ای و سایه خشک در استان گلستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ردپای اکولوژیک شاخصی معتبر برای ارزیابی وضعیت پایداری تولیدات کشاورزی است. این شاخص امکان محاسبه میزان فشاری که انسان برای تولید محصول به طبیعت اعمال می کند را فراهم می سازد. هدف این پژوهش، ارزیابی وضعیت پایداری زیست محیطی کشت توتون های گرمخانه ای و سایه خشک (Nicotiana tabacum)   با رویکرد ردپای اکولوژیکی است. این پژوهش کاربردی به شیوه پیمایشی در سال زراعی 97-1396 انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه حضوری انجام شد و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 100 نفر برای ارقام گرمخانه ای و 60 نفر برای ارقام سایه خشک برآورد گردید. برای ارزیابی پایداری از شاخص ردپای اکولوژیک استفاده شد. نتایج نشان دادند، وضعیت پایداری کشت بر اساس ردپای اکولوژیکی (مستقیم و غیرمستقیم) در توتون سایه خشک 05/4 و توتون گرمخانه ای 67/3 معادل هکتار جهانی می باشد. بنابراین، تولید توتون سایه خشک نسبت به توتون گرمخانه ای در وضعیت ناپایدارتری قرار دارد. آلایندگی ناشی از مصرف الکتریسیته برای کشت توتون سایه خشک با 19/38 درصد و برای کشت توتون گرمخانه ای با 80/38 درصد بیشترین تاثیر در شاخص ردپای اکولوژیک داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
607 تا 624
لینک کوتاه:
magiran.com/p2638376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!