بررسی تاثیر برنامه توانبخشی تعادل بر مولفه های رفلکس دهلیزی چشمی دانشجویان خلبانی نظامی

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

در مانورهای پر چالش با هواپیماهای شکاری، محرکات حسی از نظر اندازه، جهت و فرکانس متغیر هستند، بنابراین همواره احتمال رخ دادن نوعی تناقض حسی بین این عناصر یا بین برایند آنها با الگوی مرکزی تعادل وجود دارد که می تواند منجر به توهم در درک موقعیت شود. این حالت را گم گشتگی فضایی و یا ناخوشی حرکت گویند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر برنامه توانبخشی تعادل بر بهره رفلکس دهلیزی چشمی دانشجویان خلبانی نظامی مبتلا به گم گشتگی فضایی بود.

روش بررسی

تعداد 10 دانشجوی خلبانی که دچار ناخوشی هوایی شده بودند، تحت بررسی های اتولوژیک و نورولوژیک قرار گرفتند. پیش آزمون ها به منظور بررسی سلامت سیستم دهلیزی شامل ادیومتری، تمپانومتری و ویدیو نیستاگموگرافی انجام شد. سپس تمرین های توانبخشی در سه مرحله شامل تمرین های بهبود مهارت های اکلوموتور، بهبود رفلکس دهلیزی چشمی و حساسیت زدایی توسط صندلی چرخان در فرکانس های0.11، 0.25 و 0.50 هرتز انجام شد. دانشجویان دو هفته پس از مداخله به وسیله پرسشنامه MISC و آزمون استرس کوریولیس ارزیابی شدند.

یافته ها

بهره رفلکس دهلیزی چشمی بعد از مداخلات توانبخشی به صورت معنادار افزایش داشت (0.005=p). همچنین نتایج حاصل از پرسشنامه MISC نشانگر بهبود چشمگیر امتیازات بود (0.005=p). این بدان معناست که بهره رفلکس دهلیزی چشمی پس از دو هفته درمان به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده بود.

نتیجه گیری

استفاده از صندلی چرخان به منظور ارزیابی، پیش بینی و درمان ناخوشی هوایی از جایگاه مهمی برخوردار است و پیشنهاد می شود به صورت روتین در نیروی هوایی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2638778 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!