توسعه روش کچرز تلفیق شده با میکرواستخراج مایع-مایع پخشی برای شناسایی برخی از آفت کش ها در نمونه های خیار به وسیله کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به استفاده گسترده از سموم آفت کش به منظور حفاظت از محصولات کشاورزی در سراسر جهان و تجمع باقیمانده این مواد در داخل بافت گیاهان، بیشتر محصولاتی که در معرض آفت کش ها قرارگرفته اند حاوی مقادیری از باقیمانده آفت کش ها هستند. روش های کروماتوگرافی که از حساسیت بالایی برخوردارند، رایج ترین راه تشخیص مقادیر پایین باقیمانده آفت کش ها برای پی بردن به بیشینه مقدار مجاز آن ها در محصولات غذایی هستند. در تحقیق حاضر حشره کش های دیآزینون، کلرپیریفوس، ایمیداکلوپراید، استامی پراید، تیاکلوپراید و فن والرات با استفاده از تلفیق روش کچرز با میکرواستخراج مایع-مایع پخشی از نمونه های خیار استخراج شده و با کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا مجهز به آشکارساز آرایه دیودی شناسایی شده اند. برای این منظور، عوامل موثر در روش استخراج توسعه داده شده بهینه سازی شده و روش مذکور اعتباربخشی شد. بر اساس نتایج حاصله، استخراج موثر هم زمان آنالیت های هدف با استفاده از 2 میلی لیتر از مخلوط سه حلال استونیتریل، متانول و استون (در مرحله استخراج کچرز) صورت گرفت. به علاوه بالاترین کارایی در مرحله دوم استخراج با استفاده از 65 میکرولیتر حلال هگزانول و 15 درصد کلرید سدیم به دست آمد. ارقام شایستگی روش توسعه داده شده مانند حدود تشخیص 36/0 تا 57/0 نانوگرم در گرم و تکرارپذیری بالا در محدوده 6/3 تا 8/6 (بر اساس درصد انحراف استاندارد نسبی) و همچنین درصد بازیابی آنالیت ها در محدوده 76 تا 84 درصد نشان از قابلیت بالای روش در استخراج آفت کش های منتخب دارد. در مجموع روش ارایه شده در این مطالعه، روشی ساده و ارزان بوده و از قابلیت خوبی برای استخراج آفت کش های هدف از نمونه های خیار برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2638869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!