تغییرات خطی و غیرخطی مرکز فشار ناشی از اختلال سیستم دهلیزی؛ مقایسه ی تعادل و گام برداری در کودکان شنوا و ناشنوای حسی عصبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 مطالعات گذشته ضعف تعادلی و تغییر در الگوی گام برداری کودکان ناشنوا به دلیل اختلال در سیستم دهلیزی را روشن کرده اند. هدف این مطالعه بررسی تعادل ایستا و گام برداری در کودکان ناشنوای حسی عصبی با دو روش ارزیابی خطی و غیرخطی کنترل وضعیت بود.

مواد و روش ها

 این مطالعه توصیفی بود و در آن، 20 پسر شنوا (سن: 1/46± 10/80) و 20 پسر با اختلال ناشنوایی بیشتر از 75 دسی بل (سن: 1/98± 11/30) شرکت کردند. تعادل ایستا با آزمون ایستادن تندم و جفت پا روی سطح ناپایدار با استفاده از تخته ی نیرو ارزیابی شد. همچنین، متغیرهای کینتیکی و کینماتیکی گام برداری بررسی شدند. از روش تی تست مستقل و وابسته برای بررسی اختلاف بین گروهی و درون گروهی و نرم افزار SPSS با 0/05>P استفاده شد.

یافته ها

 نتایج در تعادل ایستا نشان دهنده ی اختلاف معنی دار بین گروهی در متغیرهای خطی بود. مقدار نوسانات، مسیر، مساحت و سرعت حرکات مرکز فشار در افراد ناشنوا به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (0/05>P)؛ اما آنتروپی (ارزیابی غیرخطی) فقط در آزمون تندم در جهت میانی جانبی معنی دار بود و در سایر موارد، اختلاف معنی داری یافت نشد (0/05<P). کمتربودن سرعت گام برداری و افزایش مولفه ی میانی جانبی نیروی عکس العمل زمین در گروه ناشنوا مشاهده شد (0/05>P).

نتیجه گیری

 با توجه به نتایج تحقیق، متغیرهای خطی ارزیابی شده در ناشنوایی و اختلال سیستم دهلیزی حساسیت بیشتری نسبت به متغیر غیرخطی آنتروپی نمونه داشتند. آنتروپی نشانه ی تغییرپذیری و بی نظمی در عملکرد فرد است؛ بنابراین ممکن است افراد ناشنوا به علت بیشتربودن بی نظمی در جهت میانی جانبی احتمال بیشتری برای آسیب پذیری در این جهت داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
170 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2639334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!