تحلیل چگونگی مکان مند شدن امر آیینی عاشورایی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آیین های عاشورایی مانند هر پدیدار اجتماعی دیگری ویژگی های منحصر به فردی دارند که قبض و بسط تاریخی آن ها تاثیرات مکانی خاص خودش را در پی دارد. به عبارت دیگر، مکانمند شدن امر آیینی در گرو عبور از یک فرآیند تاریخی و اجتماعی است. این پژوهش در پی آن است که با شناخت چیستی پدیدار آیین از منظر علوم اجتماعی و یافتن جنبه های مختلف آن، چگونگی نمودهای کالبدی و فضایی هرکدام از این جنبه ها و چگونگی فرآیند تاریخی و اجتماعی مکانمند شدن امر آیینی عاشورایی را توضیح دهد. برای این منظور، داده های نظری و تاریخی بر مبنای روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی داده ها بررسی می شوند. نخست، یک کدگذاری باز بر مبنای چیستی امر آیینی صورت می گیرد که تعریفی سه وجهی از آن را به دست می دهد و عبارت است از تعریف آیین به مثابه امر استعاری و امر انضباطی و امر نمایشی. سپس با دسته بندی داده های تاریخی بر اساس کدگذاری باز مذکور، مفاهیم پایه ای تحلیل تولید می شوند. این مفاهیم نمودهای فضایی و کالبدی ناشی از تکوین، تحول و تکامل تاریخی جنبه های استعاری، انضباطی و نمایشی امر آیینی را روشن می کنند که در نهایت، با جمع بندی آن ها می توان تم ها یا همان نتایج نهایی را تبیین کرد که بیانگر فرآیند تاریخی مکانمند شدن آیین های عاشورایی اند. یافته های این پژوهش نشان می دهند که این فرآیند سه دوره تاریخی متفاوت را از سر گذرانده است. دوره نخست مقارن است با دوران امارت آل بویه که تکوین وجه انضباطی آیین عاشورایی منجر به برپایی خیمه هایی در بازارگاه های شهرها می شود تا نخستین مرحله از مکانمند شدن امر آیینی با تولید فضاهای آیینی نقطه ای در بازار به عنوان قلب شهر شکل بگیرد. همچنین تکوین وجه استعاری آیین های عاشورایی در این دوران صورت می گیرد؛ اما آیین از این منظر فرصت بروز فضایی و مکانی نمی یابد تا در دوره دوم، در حکومت صفوی، با تکامل وجه استعاری، امر آیینی در فضای خصوصی منازل با برپایی مراسم روضه خوانی مکانمند گردد. این امر هم زمان عامل تکوین وجه نمایشی آیین نیز است. تکامل وجه انضباطی آیین در این دوران با تلاش ها در بسط و کنترل هم زمان نزاع های محلی، امر آیینی را در معابر شهری به عنوان محمل حرکت دسته های سوگواران مکانمند می کند که در نهایت، برای کنترل حکومت بر اجرای مراسم، این مسیر ها به میادین حکومتی ختم می شوند. در دوره سوم، مقارن حکومت قاجاریه، فضاهای آیینی خصلتی تماشاخانه ای و موزه ای پیدا می کنند که ناشی از تحول وجه استعاری امر آیینی است. در این دوره، تکامل وجه نمایشی، امر آیینی را در واپسین مرحله از فرآیند مکانمند شدن خویش به گسترش ساخت تکایا و حسینیه ها با الهام از خانقاه های صوفیان و حلقوی کردن مسیرهای حرکت دسته های سوگواران در شهرها وامی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2639881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!