تمایل به پرداخت برای واکسن کرونا ویروس 2019: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گذار از همه ‏گیری جهانی کرونا؛ کسب تجربه‏ ای نوین در ابعادی گسترده و بی ‏سابقه را در چند سده‏ ی اخیر در بهداشت جهانی در واکسیناسیون عمومی این بیماری امکان پذیر ساخت. بررسی و تحلیل فرایند پذیرش واکسیناسیون توسط مردم، از اصول بسیار مهم در آینده پژوهی مدیریت بیماری همه گیری‏ های مشابه، سیاست‏گذاری و برنامه‏ ریزی‏ در همه گیری ‏های آتی خواهد بود.  

روش بررسی

پژوهش حاضر یک مطالعه‎ ی مرور-روایتی است که در بازه‏ ی زمانی دسامبر 2019 لغایت ژانویه 2022 انجام گرفت. برای جستجوی اطلاعات مورد نیاز از پایگاه داده‎ های انگلیسی زبان PubMed ، Scopus، EMBASE و پایگاه داده‎ های فارسی SID  و موتور جستجوی Google Scholar استفاده شد. استراتژی جستجو با استفاده از کلید واژه‏های مرتبط و عملگرهای مرتبط پیاده‏ سازی شد. علاوه ‏بر این، برای ورود و خروج مطالعات به پژوهش، معیارهایی تعریف شد.  

یافته ها : 

در مجموع 17100 مقاله در پایگاه ‎های اطلاعاتی بازیابی شد که پس از بررسی عنوان و چکیده مقالات در فاز غربالگری و حذف مقالات دارای عدم ارتباط موضوعی، در نهایت متن کامل 27 مقاله واجد شرایط شد. بهبود دسترسی به واکسن ها و ایمنی و اثربخشی واکسن ها، وضع مقررات مربوط به کارت واکسیناسیون، توسعه کمپین های اجتماعی واکسیناسیون، اصلاح باورهای غلط درباره واکسن ها و ترویج رسانه ملی و تشویق های مالی از جمله مداخلاتی بود که برای ارتقاء تمایل به واکسن کووید استفاده شد.

بحث و نتیجه گیری

در همه‏ گیری‏های جهانی، برنامه ‎ریزی جهت رایگان شدن واکسن برای افراد کم درآمد جامعه و اهداء واکسن رایگان به کشورهای کم درآمد، توسط سازمان‎های جهانی متولی سلامت، می تواند از راهکارهای پیشنهادی برای چابک ‏سازی برنامه ‏های واکسیناسیون باشد. علاوه‏ بر‎این برنامه ریزی جهت افزایش آگاهی و ارتقاء باورهای مردم این کشور‎ها نسبت به مزایای واکسیناسیون توسط سیاست گذاران و استفاده از مدل‏ های باور سلامتی می تواند در بهبود پذیرش واکسیناسیون، در افراد موثر  باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2641963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!