جداسازی و شناسایی قارچ های اندوفیت درختان ممرز از برخی جنگل های حومه ساری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

قارچ های درون زی قارچ هایی هستند که در لحظه نمونه برداری بدون علایم آشکاری داخل بافت گیاهی حضور دارند.گزارش های متعددی وجود دارد که استفاده از قارچ های درون زی باعث بهبود عملکرد دانه، افزایش تحمل به سرما و خشکی، مقاومت به بیمار گرهای گیاهی و حشرات گیاه خوار شده است.از این رو  می توان این قارچ ها را به عنوان یک عامل کنترل زیستی در حفاظت از محصولات گیاهی، مورد استفاده قرار داد. قارچ های درون زی منبع غنی از ترکیبات آلی فعال هستند که پتانسیل استفاده از این ترکیبات آلی در پزشکی، کشاورزی و صنعت وجود دارد. لذا این تحقیق با هدف جداسازی قارچ های درون زی از درختان ممرز و شناسایی شکل ظاهری و مولکولی آن ها از جنگل های شهر ساری انجام شد.

مواد و روش ها

در این تحقیق، به منظور شناسایی قارچ های درون زی ، از سرشاخه های سالم درختان ممرز طی سال های پاییز 98 و تابستان و پاییز 99 از جنگل های شهرستان ساری نمونه برداری انجام شد. در آزمایشگاه، هر نمونه سرشاخه پس از ضدعفونی و کشت روی محیطPDA  به مدت یک ماه در دمای24 درجه سلسیوس و تاریکی مداوم نگهداری گردید. پس از خالص سازی جدایه های به دست آمده با استفاده از روش تک اسپور و نوک ریسه، شناسایی جدایه ها براساس ویژگی های ریخت شناسی و توالی ناحیه ITS انجام شد. برای تایید شناسایی ریخت شناسی و توالی یابی، دندروگرام مربوطه با استفاده از نسخه 7.1 نرم افزار Bioedit ویرایش شدند.

یافته ها

در این مطالعه 9 جنس و گونه شناسایی شدند. گونه های قارچی شامل OM117707 (Alternaria alternata)،(Aspergillus flavus) OM488258،  OM141395(Botryosphaeria dothidea)،OM131770  (Diaporthe eres) ، Fusarium acuminatum) OM131729)،OM142129  (Fusarium sambucinum)، OM017151 (Mucor fragilis)، OM017148  (Neofusicoccum parvum)، OM124921  (Fulvia fulva)، بودند.

نتیجه گیری

به طور کلی هدف از این پژوهش شناسایی اندوفیت های قارچی درخت ممرز بر پایه داده های ریخت شناسی و مولکولی از جنگل های مهدشت، طبقده، دارابکلا و امام زاده زید ساری واقع دراستان مازندران بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2643523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!