اثر شیب و ارتفاع از سطح دریا بر تنوع گونه ای درختان در جنگل های ارسباران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

جهت حفاظت و حمایت از جنگل ها، این منابع ارزشمند شناخت بهتر روابط بین رستنی ها و شرایط رویشگاهی این بوم سازگان ها و تنوع زیستی در آن ها لازم و ضروری است. لذا این تحقیق با هدف بررسی تاثیر شیب و ارتفاع از سطح دریا روی تنوع گونه ای در جنگل های ارسباران انجام شد.

مواد و روش ها

30 قطعه نمونه 1000 متر مربع (0/1 هکتار) به ابعاد 10 در 100 متر در منطقه مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. در قطعات نمونه شیب و ارتفاع از سطح دریا یادداشت شد و با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه مورد تحقیق شیب به سه طبقه کمتر از 20 و 20-30 و بیشتر از 30 و ارتفاع از سطح دریا نیز به دو طبقه کمتر ار 1700 متر و بیشتر از 1700 متر تقسیم بندی شد. در قطعات نمونه، قطر برابر سینه، نوع و فراوانی گونه ها یادداشت شدند. برای بررسی تنوع زیستی از شاخص های تنوع گونه ای سیمپسون و شانون-  وینر، برای محاسبه غنای گونه ای از شاخص های غنای مارگالف و غنای منهنیک و برای یکنواختی گونه ای از شاخص های یکنواختی پایلو و هیل استفاده شد. مقادیر شاخص های تنوع زیستی با استفاده از نرم افزار Past تعیین شد.

یافته ها

براساس نتایج بیشترین فراوانی مربوط به گونه های اوری و زالزالک بود. نتایج نشان داد شاخص یکنواختی هیل با افزایش شیب در ابتدا کاهش سپس افزایش می یابد. مقدار سایر شاخص های تنوع گونه ای اگرچه با افزایش شیب افزایش می یابد ولی از نظر آماری شیب تاثیر معنی داری روی این شاخص های آماری ندارد. همچنین ارتفاع از سطح دریا تاثیر معنی دار روی شاخص های تنوع زیستی نداشت.

نتیجه گیری

تحقیق حاضر نشان داد که شیب بر شاخص یکنواختی هیل اثر معنی دار دارد و بر سایر شاخص های تنوع گونه ای گونه های گیاهی اثر معنی ندارد. همچنین ارتفاع از سطح دریا تاثیر معنی داری بر تنوع گونه ای گونه های درختی نداشت. این مهم می تواند به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی و تخریب  توسط روستاییان باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2643527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!