ارزیابی ریسک های زیست محیطی و فنی در پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز ‏با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اینکه فاضلاب شهری و صنعتی از عوامل اصلی ورود آلودگی ها به محیط زیست می باشند؛ اثرات زیست محیطی و ریسک های فنی و عملیاتی ناشی از آن در فاز بهره برداری همواره مورد توجه بوده است. لیکن اثرات و ریسک های آن در فاز احداث نیز مهم است. از این رو، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی ریسک های زیست محیطی و فنی پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب در غرب اهواز ‏با روش تصمیم گیری سلسله مراتبی در سال 1400 انجام شد.
روش بررسی
پس از فاز مطالعاتی، اطلاعات مربوط به پروژه از طریق روش پیمایشی و حضور در محل تصفیه خانه گردآوری گردید و تمامی فرآیندهای اجرایی، تجهیزات و تاسیسات مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور از روش E-FMEA و نظرات کارشناسان فنی و زیست محیطی برای شناسایی ریسک های زیست محیطی و فنی استفاده شد. در ادامه، برای وزن دهی و اولویت بندی پارامترهای روش مورد استفاده، از تصمیم گیری چند معیاره (AHP)، استفاده گردید.
یافته ها
در مجموع 19 جنبه زیست محیطی و 24 ریسک فنی قابل توجه در فرآیندهای پروژه احداث تصفیه خانه غرب اهواز شناسایی شد. در دو مرحله احداث ساختمان ها و نصب مخازن و تاسیسات، ریسک های زیست محیطی و فنی مشابه بودند. در سایر مراحل، ریسک فنی نسبت به زیست محیطی از اهمیت بیشتری برخوردار بود. اختلاف تعداد بین دو ریسک فنی و زیست محیطی در مراحل حفاری و گودبرداری، نصب فوندانسیون و اسکلت سازه ها به ترتیب 50، 25 و 66 درصد بود.
بحث و نتیجه گیری
مقایسه کلیه ریسک ها نشان داد که ریسک های فنی نسبت به ریسک های زیست محیطی حدود 26 درصد بیشتر بود. به طور کلی نتایج نشان داد که اغلب ریسک های زیست محیطی در سطح قابل پذیرش و 8 مورد از ریسک های فنی نیازمند رفع هرچه سریعتر قرار داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!