بررسی ارتباط بین سواد سلامت با ابتلاء به بیماری کووید-19 (مورد مطالعه: جمعیت بزرگسال شهر شیراز در سال 1401)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 شیوع کووید-19 و ابتلاء مردم به آن را می توان یکی از مهمترین مسایل کشور در دو سال اخیر دانست. بی تردید کاهش میزان ابتلاء به کووید-19 مستلزم شناخت متغیرهای مرتبط با آن است. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه برخی از مهمترین مشخصه های فردی و متغیر سواد سلامت با احتمال ابتلاء به کووید-19 بود.

روش کار

 تحقیق حاضر با روش کمی و تکنیک پیمایش در فروردین ماه سال 1401 انجام شده است. برای این منظور تعداد 385 نفر از جمعیت 18 تا 65 سال شهر شیراز پیمایش شدند. پیمایش مذکور با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و پرسشنامه استاندارد انجام شد. اطلاعات مربوط به ابتلاء به کووید-19 به صورت خوداظهاری اخذ گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS-20 با استفاده از تحلیل رگرسیون لجستیک دو وجهی در سطح معنی داری 0.05 انجام گرفت.

یافته ها

 یافته ها نشان داد که 66.3 درصد از پاسخگویان سابقه ابتلاء به کووید-19 را داشته اند. سطح سواد سلامت 41 درصد از نمونه در حد ناکافی بود. یافته های رگرسیون لجستیک نشان داد که سواد سلامت تنها متغیری است که تاثیر آماری معنی داری بر احتمال ابتلاء به کووید-19 دارد (0.981- 0.938 =CI، 0.959 =OR). در واقع، با افزایش میزان سواد سلامت، احتمال ابتلاء به کووید-19 کاهش داشته است.

نتیجه گیری

 تلاش در راستای ارتقاء سطح سواد سلامت افراد جامعه در کاهش میزان ابتلاء به بیماری های عالم گیر مانند کووید-19 موثر خواهد بود. آموزش های بهداشتی به مردم در این زمینه می تواند راهگشا باشد. بنابراین ارتقاء سطح سواد سلامت باید در سیاست های بهداشتی به طور جدی تر لحاظ شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644196 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!