بررسی تاثیر عوامل روانی و فنی پذیرش فناوری اطلاعات هوشمند بر تاب آوری دیجیتال بخش سلامت ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 در راستای اهمیت تاب آوری دیجیتال بخش سلامت، به ویژه در دوره های پاندمی و فشار مضاعف کاری و روانی بر کارکنان این سازمان ها، هدف از این تحقیق«بررسی تاثیرعوامل روانی و فنی پذیرش فناوری اطلاعات هوشمند بر تاب آوری دیجیتال بخش سلامت ایران» است.

روش کار

 این تحقیق از حیث هدف، کاربردی از نوع پژوهش های توصیفی-پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه با 28 سوال از نمونه آماری 200 نفره از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی البرز با روش نمونه گیری ساده تصادفی بوده است. پرسشنامه تاب آوری دیجیتال برگرفته از گارسیا پرز و همکاران (2022) است. قابل ذکر است که برای آزمون فرضیات از مدل یابی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار پی ال اس بهره برده شده است.

یافته ها

 بارهای عاملی برای رفتار نوآوری فردی کارکنان بهداشتی و درمانی بر تاب آوری دیجیتال به میزان 0/211، خودکارآمدی کارکنان به میزان 0/367، مزایای درک شده سیستم به میزان 0/302، سطح دانش حرفه ای کارکنان به میزان 0/369 و سطح محافظه کاری کارکنان بهداشتی و درمانی به میزان 0/329 بر تاب آوری دیجیتال آنان تاثیر مثبت دارد، اما انگیزه های استفاده از سیستم های اطلاعاتی، پیچیدگی سیستم و دانش استفاده از فناوری بر تاب آوری دیجیتال در بخش سلامت تاثیر ندارد.

نتیجه گیری

بهبود رویه های شناسایی و جذب استعداد ها و همچنین بالا بردن سطح دانش حرفه ای کارکنان با برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی حین خدمت با تمرکز بر دانش تخصصی، در کنار اشاعه فرهنگ نوآوری و خودکارآمدی در بخش سلامت می تواند تاب آوری دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد و الزامی است مدنظر مدیران مربوطه باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!