اثرات پیمینین در ترکیب با هایپرترمیاتراپی بر القای آپوپتوز در رده سلولی MCF-7

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

امروزه سرطان به عنوان دومین عامل مرگ و میر در دنیا مطرح است که اغلب درمان انواع سرطان ها بسیار پیچیده بوده و کشف داروهای جدید ضد سرطان، با اثربخشی بالا، سمیت کم، قدرت انتخاب سلول طبیعی از سرطانی و هزینه پایین از دغدغه های جوامع دارویی دنیا است. در این بین کاربرد ترکیبات طبیعی با تکیه بر اثرات هم افزایی آن ها افق درمانی جدیدی را در مدیریت انواع سرطان ها باز کرده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثرات پیمینین در ترکیب با هایپرترمیاتراپی بر القای آپوپتوز در رده سلولی MCF-7 می باشد.
 

مواد و روش ها

در مطالعه تجربی-آزمایشگاهی حاضر بعد از کشت سلول های MCF-7 در پلیت 96 خانه اقدام به تیمار آن ها با پیمینین (5/12µg/ml  به مدت 24 ساعت) و هایپرترمیا تراپی (410C   به مدت 1 ساعت) به صورت مستقل و همزمان شد. سپس میزان زنده مانی، درصد آپوپتوز، میزان تولید رادیکال آزاد اکسیژن، میزان آزادسازی لاکتات دهیدروژناز و سطح فعالیت کاسپاز 8 و 9 سنجیده شد.

یافته ها

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که پیمینین و هایپرترمیاتراپی موجب کاهش معنی دار زنده مانی، افزایش درصد آپوپتوز، افزایش میزان تولید رادیکال آزاد اکسیژن و آزادسازی لاکتات دهیدروژناز در مقایسه با گروه کنترل می شود. با اندازه گیری میزان فعالیت کاسپاز 8 و 9 مشخص شد پیمینین از طریق هر دو مسیر میتوکندریایی و خارج سلولی موجب القای آپوپتوز می شود. هم چنین مشخص شدکه پیمینین و هایپرترمیاتراپی در ترکیب با هم دارای اثرات هم افزایی ضدتکثیری می باشند.

استنتاج

باتوجه به نتایج مطالعه حاضر به نظر می رسد پیمینین به عنوان یک محصول طبیعی در ترکیب با هایپرترمیاتراپی دارای اثرات سینرژیستیک ضد تکثیری و القاکننده آپوپتوزی می باشد که می تواند به عنوان یک روش مکمل در درمان سرطان پستان مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!