تاثیر تراشه یخ حاوی منتول بر تشنگی بیماران تحت درمان با همودیالیز: یک کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تشنگی، یکی از شایع ترین مشکلات بیماران تحت درمان با همودیالیز است که با تحریک بیمار به مصرف مایعات بیش تر، موجب اضافه وزن بین دو دیالیز،کاهش کیفیت زندگی و مشکلات متعدد دیگر می گردد. لذا با توجه به ضرورت استفاده از روش های مدیریت تشنگی، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر تراشه یخ حاوی منتول بر تشنگی بیماران تحت درمان باهمودیالیز انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 60 نفر از بیماران مراجعه کننده به مراکز دیالیز بیرجند با در نظر گرفتن معیارهای مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با تخصیص تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون  قرار گرفتند. در گروه آزمون، بیماران هر روز 12 قطعه تراشه یخ حاوی منتول به مدت یک هفته مصرف کردند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. پرسشنامه های شدت تشنگی، ناراحتی از تشنگی، مدت تشنگی و خشکی دهان قبل از هر جلسه دیالیز در طی هفته قبل از مداخله و در طول مداخله، تکمیل و نیزحجم مایعات مصرفی با چک لیست به صورت روزانه اندازه گیری و ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 15 و آزمون های آماری t مستقل، t زوجی، خی دو و Fisher exact test در سطح معنی داری 0.05P< تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد در گروه آزمون میانگین نمره مدت تشنگی، شدت تشنگی، خشکی دهان، ناراحتی از تشنگی، حجم مایعات مصرفی و تعداد دفعات تشنگی بعد از مداخله نسبت به قبل از آن کاهش معناداری داشته است(0001/0=P)، همچنین میانگین تغییرات نمره مدت تشنگی، شدت تشنگی، خشکی دهان، حجم مایعات مصرفی و تعداد دفعات تشنگی در بیماران گروه آزمایش نسبت به کنترل به طور معناداری بیش تر بود (0001/0=P).

استنتاج

با توجه به تاثیر تراشه یخ حاوی منتول بر تشنگی بیماران دیالیزی، استفاده از این روش ساده، قابل اجرا و کم هزینه برای مدیریت تشنگی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644249 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!