وضعیت بالینی و آزمایشگاهی بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده پس از واکسیناسیون کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

واکسیناسیون همگانی در همه گیری کووید-19 توصیه شده است. فقدان داده های مبتنی بر شواهد، تردیدهایی در بیماران التهابی روده (IBD) برای انجام واکسیناسیون ایجاد کرد. این مطالعه با هدف بررسی پیامدهای بالینی و آزمایشگاهی واکسیناسیون کووید-19 در IBD، انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی گذشته نگر، اطلاعات بیماران IBD درمانگاه های گوارش ساری طی 1400-1401 ثبت شد. پارامترهای آزمایشگاهی و پیامدهای بالینی IBD، در کولیت اولسراتیو براساس نمره مایو نسبی (partial Mayo) و در کرون بر اساس شاخص هاروی-برادشو (Harvey-Bradshaw)، قبل از واکسیناسیون و طی سه ماه پس از دریافت دوز دوم واکسن مقایسه شد.

یافته ها

100 بیمار کولیت اولسراتیو و 11 بیمار کرون وارد مطالعه شدند. توزیع سن و جنس و وسعت درگیری بیماری در دو گروه مشابه بود. هم چنین تفاوت معنی داری در دفعات ابتلا به کووید-19، شدت آن، نوع واکسن های دریافتی و دفعات تزریق بین آن ها دیده نشد. پس از تزریق دومین دوز واکسن تغییر معناداری در علایم بالینی بیماران و پارامترهای آزمایشگاهی نسبت به قبل از واکسیناسیون دیده نشد. نوع داروهای IBD بیماران طی 3 ماه پس از تزریق واکسن دوم نیز تغییری نیافت، اما تجویز استرویید در بیماران کولیت اولسراتیو افزایش داشت (4 درصد مقابل 10 درصد، 0/01P<) و ارتباط آماری معنی داری در ضرورت تجویز استرویید با نمره مایو نسبی بعد از تزریق دوز دوم واکسن دیده شد (0/001P<، 0/658=r).

استنتاج

تزریق حداقل دو دوز واکسن کووید-19، تغییری در علایم بالینی و پارامترهای آزمایشگاهی بیماران IBD نداشته است. نتایج این مطالعه می تواند نگرانی های احتمالی در بیماران IBD را در مورد استفاده از واکسن های کووید-19 کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!