تاثیر عوامل محیطی و تغییرات آب و هوایی بر شیوع بیماری تب دانگ: یک مطالعه مروری روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به اثرات بیماری تب دانگ بر سلامت افراد جامعه و نقش فاکتورهای آ ب وهوایی و محیطی بر شیوع این بیماری و هم چنین نبود اطلاعات کافی در این زمینه، این مطالعه مروری، اطلاعاتی در خصوص فاکتورهای موثر آب و هوایی و محیطی بر شیوع بیماری تب دانگ ارایه داده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه مروری، مقالات چاپ شده تا ابتدای آگوست سال 2022 میلادی به زبان انگلیسی و فارسی مورد بررسی قرار گرفتند. این مقالات با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Scopus، Science Direct، PubMed، Web of Science و Google Scholar و با استفاده از کلیدواژه های فارسی نظیر «تب دانگ»، «ناقل دانگ»، «پشه ناقل»،
«پشه آیدس»، «عوامل محیطی» و «عوامل آب وهوایی» و کلیدواژه های انگلیسی dengue fever» «، «dengue vector»، «vector mosquito»، «Aedes mosquito»، «Environmental factors» و «Climatic factors» به دست آمدند. هم چنین از نرم افزار مدیریت منابع Endnote X8 جهت سازماندهی، مطالعه عناوین و چکیده ها استفاده شد.

یافته ها

با توجه به اثرات تغییرات محیطی بر جمعیت پشه و تاثیر متعاقب آن بر بروز تب دانگ، مطالعه حاضر نشان داد که تغییرات در عوامل اقلیمی از جمله دمای هوا، بارندگی و رطوبت بر فراوانی ناقلین بیماری دانگ تاثیر می گذارد. تغییر کاربری و پوشش زمین می تواند با تغییر اکولوژی محلی بر جمعیت پشه ها و انتقال بیماری دانگ تاثیر بگذارد. پسماند های خانگی و تجمع آن ها در اطراف منازل مسکونی نیز به عنوان آلاینده های زیست محیطی نیز می توانند مقدار قابل توجهی آب را در خود نگه دارند و به عنوان زیستگاه لارو پشه هایی مانند گونه های آیدس محسوب شوند.

استنتاج

تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی و محیطی نشان داده است که عوامل محیطی و تغییرات آب و هوایی می توانند در بروز بیماری تب دانگ موثر باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!