بررسی تاثیر سختی دیوارهای غیرسازه ای متشکل از پانل های با هسته پلی استایرن و روکش بتنی سبک در اندرکنش با قاب فولادی ساده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مقاله، تاثیر سختی یک نوع پانل سبک با هسته پلی استایرن و روکش بتنی سبک در قاب های فلزی ساده بررسی شد. به منظور یافتن رفتار این نوع پانل و تعیین تاثیر سختی و نحوه تعامل آن با قاب فلزی یک مطالعه تجربی بر روی دو نمونه قاب یک طبقه یک دهانه با مقیاس واقعی به دو صورت جداسازی شده (از بالا و اطراف قاب) و جداسازی نشده انجام شد. نمونه ها تحت اثر جابه جایی کنترل شده قرار گرفتند تا رفتار داخل صفحه آنها بررسی شود. هر دو نمونه تحت بارگذاری چرخه ای شبه استاتیک قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که در هر دو نمونه به دلیل رفتار مناسب بتن پانل ها، با افزایش دامنه جابه جایی، سختی با شیب ملایم کاهش می یابد و کاهش سختی به صورت ناگهانی وجود ندارد. به طوری که در مدل جداسازی شده در جابه جایی نسبی %1 سختی پانل kN/mm 1/2 است. وقتی که جابه جایی نسبی به % 2/5 درصد افزایش می یابد مقدار سختی به kN/mm 0/88 کاهش می یابد. در مدل جداسازی نشده در جابه جایی نسبی %1 ، سختی پانل kN/mm 2/49 است. وقتی که جابه جایی نسبی به %2/5 افزایش می-یابد مقدار سختی به kN/mm 0/89 کاهش می یابد. در الگوی شکست نیز نتیجه ای مشابه به دست آمد. بدین معنی که با افزایش جابه جایی و تعامل بیشتر بین پانل و قاب، گوشه های پانل ها تخریب شدند و دوباره تعامل ایجاد و مجددا قسمت دیگری از گوشه پانل تخریب گردید و شکست کامل در پانل ها مشاهده نشد. به همین ترتیب در نمونه جداسازی نشده بدون تخریب کلی و پس از کاهش سختی، به حالت نمونه جداسازی شده می رسد و در ادامه بارگذاری، مشابه قاب جداسازی شده عمل می کند؛ بنابراین حتی درصورتی که پانل از قاب جداسازی نشود ، تخریب ناشی از شکست ترد اتفاق نخواهد افتاد.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!