مطالعه زمینه های اجتماعی موثر بر ترس از جرم دانشجویان زن با تاکید بر عملکرد پلیس براساس استراتژی داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

امروزه در دنیای مدرن با ورود زنان به حوزه های اقتصادی و اشتغال در محیط های اجتماعی، مساله ترس از جرم1 را به عنوان موضوعی حساس در حوزه امنیت زنان بدل کرده است. هدف اصلی تحقیق مطالعه زمینه های اجتماعی موثر بر ترس زنان از جرم  با تاکید بر عملکرد پلیس می باشد.

روش تحقیق: 

پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی و از نظر نوع مطالعه از نوع تحقیقات کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد است. مشارکت کنندگان در پژوهش را 25 نفر از  دانشجویان زن در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در سال 1399 می باشند. نمونه گیری به صورت هدفمند در دسترس است. از مصاحبه نیمه ساختار یافته به عنوان ابزار گرد آوری داده ها استفاده شده است. برای رسیدن به معیار قابلیت اعتماد از سه روش کنترل یا اعتباریابی توسط اعضا، مقایسه های تحلیلی و استفاده از تکنیک ممیزی بهره گرفته شده است. داده ها بر طبق رویه مبتنی بر نظریه زمینه ای در سه مرحله کدگذاری باز، انتخابی و گزینشی(محوری) تجزیه و تحلیل شده اند.

یافته ها و نتیجه گیری

براساس یافته های به دست آمده عواملی از جمله: بی توجهی به عدالت منطقه ای، مزاحمت های خیابانی، مشاهده به عینه جرم در محل، تعرضات افاغنه و اتباع بیگانه و وضعیت اکولوژی امنیتی محلات به عنوان عوامل سبب ساز، پیگیری اخبار حوادث از رسانه ها، احساس امنیت و آرامش، تداوم اقدامات امنیتی پلیس، جلوگیری از سرقت، به عنوان عوامل زمینه ای، تعهد پلیس به مردم، رعایت حقوق شهروندی، ذهنیت به پلیس، توانایی پلیس، بی تفاوتی مدنی، فقدان نهادهای حمایتی و ضعف اعتقادات دینی و مذهبی اجتماعی و فردی به عنوان عوامل مداخله گر، آموزش در خصوص پیامدها و خطرات، تقویت امنیت شهری، بهبود عملکردی پلیس به عنوان فرایندها و عواملی از جمله: احساس ترس و استرس شدید از وقوع جرم، انتقال ترس به دیگران، از دست رفتن کارایی اجتماعی افراد به عنوان پیامدها در تحقیق معرفی شدند و در نهایت مشاهده به عینه جرم و ناامنی  به عنوان مقوله هسته شناسایی شده است.نتایج بررسی نشان می دهد که احساس ترس زنان از جرم از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد که  دارای منشا اجتماعی و فرهنگی است و با میزان جرم و جنایت در منطقه، ساختارهای محیطی-فضایی شهر و عملکرد پلیس، ارتباط وسیع و تنگاتنگی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!