شناسایی راهبردهای مقابله با بروز وندالیسم در استادیوم های لیگ برتر فوتبال ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه فرآیند امنیتی، از مهم ترین و ضروری ترین مسایل برنامه ریزی در حیطه فعالیت برگزارکنندگان رقابت های ورزشی رشته فوتبال است؛ دلیل آن نیز توجه و حضور انبوه اقشار مختلف جامعه در استادیوم های ورزشی فوتبال است. در این راستا حفظ امنیت و آرامش در جامعه نیز مهم ترین وظیفه نیروی نیروی انتظامی است. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای مقابله با بروز وندالیسم در استادیوم های لیگ برتر فوتبال ایران انجام شد.

روش تحقیق: 

هدف پژوهش کاربردی و از نوع پژوهش های اکتشافی بود.. بدین منظور با 19 نفر از صاحب نظران به صورت قضاوتی هدف مند و با استفاده از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختارمند اشباع نظری حاصل شد. داده ها با استفاده از رویکرد اکتشافی از طریق فرآیند شناسه گذاری و تحلیل آن با استفاده از نرم افزار کیفی مکس کیودی ای انجام شد. همچنین اعتبار پژوهش با استفاده از مواردی نظیر انتخاب دقیق نمونه ها، جمع آوری و تحلیل همزمان داده ها و انسجام در روش شناسی پژوهش مورد توجه قرار گرفت و از پایایی باز آزمون استفاده گردید.

یافته ها و نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش مولفه های نظارتی و امنیتی، آموزشی، فنی، مدیریتی، ایمنی، ارتباطاتی و محیطی از جمله راهبردهای اصلی مقابله با بروز وندالیسم شناخته شدند. همچنین با توجه به فراوانی مشاهده شده به ترتیب مفهوم امنیتی با ضریب اهمیت 133، مدیریت رویداد با ضریب اهمیت 114، زیرساخت ها و شبکه های ارتباطی هرکدام با ضریب اهمیت 102 و ارزیابی خطر با ضریب اهمیت 101 بیشترین ضرایب اهمیت را در میان سایر مفاهیم برخوردار بودند.
نتایج پژوهش حاضر بر توجه به رویکرد نظارتی و امنیتی، آموزشی، فنی، مدیریتی، ایمنی، ارتباطاتی و محیطی در مقابله با بروز وندالیسم در استادیوم های لیگ برتر فوتبال ایران تاکید دارد. در این زمینه توجه به عواملی نظیر تدارک امکانات، کنترل محیط به وسیله دوربین دیجیتالی، حضور پلیس آموزش دیده قبل و بعد از مسابقه، تدابیر امنیتی محیط خارجی اطراف استادیوم ورزشی، نظارت ویژه تیم امنیتی در بازی های سرنوشت ساز، محافظت از اماکن ورزشی در برابر مواد سمی، قیمت مناسب بلیط با توجه به شرایط جامعه و مدیریت شرایط اطلاع رسانی و بازتاب افکار عمومی به منظور جلوگیری از بروز وندالیسم در استادیوم های ورزشی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!