ارتباط بین سواد سلامت با سایبرکندریا بر اساس نقش واسطه ای اضطراب سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اینترنت ابزاری بی طرف است که در ابتدا برای تسهیل تحقیقات در نهادهای علمی و نظامی مورد استفاده قرار می گرفت، اما اکنون سلامت روانی جامعه راتحت تاثیر قرارداده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سواد سلامت وسایبرکندریا در زنان با نقش واسطه ای اضطراب سلامت انجام شد.

روش بررسی

روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی -همبستگی و براساس معادلات ساختاری اجرا شد. با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس300 نفراز زنان شهر شیراز با در نظر گرفتن ملاک های ورود وخروج از پژوهش به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های سایبرکندریا مک الری وشلوین، اضطراب سلامت سالکوسکیس ووارویک و سواد سلامت منتظری وهمکاران صورت گرفت. تحلیل داده های توصیفی و بررسی فرضیه ها با روش معادلات ساختاری با رویکرد تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار spss و ایموس انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بین سواد سلامت و سایبرکندریا ارتباط مستقیم معنی دار (05/0 = p و 15/0= β) و بین اضطراب سلامت و سایبرکندریا ارتباط مستقیم معنی دار (0005/0=p و 60/0= β) در سطح 01/0 وجود دارد و با وارد کردن اضطراب سلامت به عنوان متغیر میانجی به مدل، ارتباط غیرمستقیم سواد سلامت برسایبرکندریا (0005/0=p و30/=β) بدست آمد.
 

نتیجه گیری

با توجه به اینکه بیش از نیمی از افراد دارای سواد سلامت ناکافی می باشند لازم است مداخلات موثری به منظور توانمندسازی آنها در زمینه ارتقای سواد سلامت طراحی و اجرا گردد. همچنین، لازم است روش های جدیدتری مانند آموزش تحت وب به منظور کسب اطلاعات بهداشتی بیشتر در اختیار افراد قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2645711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!