اثر آدریامایسین بر بیان α1β1، α1β4 و ανβ3 در اندومتر موش صحرایی در فاز استروس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اگرچه اثر آدریامایسین، یک داروی شیمیایی که برای درمان سرطان استفاده می شود، به عنوان اثر بر گامتوژنز و عملکرد تخمدان شناخته شده است، اما اثر دارو بر پذیرش آندومتر و بیان ژن های اینتگرین نامشخص است. برای پر کردن این شکاف، هدف ما بررسی اثر آدریامایسین بر بیان ژن های اینتگرین است که در پذیرش آندومتر نقش دارند.

مواد و روش ها

در این مطالعه 32 موش ماده با وزن حدود 200 گرم مورد آزمایش قرار گرفتند. موش ها به 4 گروه موش های سالم (شم)، کنترل و تجربی با آدریامایسین با دوزهای mg/kg 4 و mg/kg 8 به مدت 6 هفته تقسیم شدند. دو هفته پس از تزریق آدریامایسین با دوز 8 میلی گرم بر کیلوگرم در گروه درمان، تمام موش ها قربانی شدند، اما گروه درمان با دوز 4 میلی گرم بر کیلوگرم آدریامایسین درمان را ادامه داد. سپس فاز فحلی در سه گروه با استفاده از اسمیر واژینال تعیین شد. بافت آندومتر برداشته شد و سطح بیان ژن ژن های α1β1، α1β4 و ανβ3 با استفاده از روش Real-time PCR در سه گروه بررسی شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که وزن موش ها در گروه درمان با آدریامایسین به طور معنی داری کاهش یافت. روند کاهش وزن به دوز بستگی دارد. بیان ژن اینتگرین در گروه آدریامایسین در فاز فحلی در مقایسه با گروه شاهد و شم تفاوت معنی داری نداشت (05/0>p). در گروه آدریامایسین، بیان اینتگرین α1 به طور قابل توجهی افزایش یافت (05/0<p؛ 013/0=p).

نتیجه گیری

بیان ژن های اینتگرین به جز اینتگرین آلفا1 (intgα1) در طول فاز فحلی در اندومتر تیمار شده با داروی آدریامایسین تغییری نکرد. احتمالا آدریامایسین هیچ تاثیری بر بیان ژن های اینتگرین نداشته است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
111 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2646035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!