تدوین مدل سرمایه فرهنگی مدیران آموزش پرورش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرمایه فرهنگی مجموعه ای از روابط، معلومات، اطلاعات و امتیازاتی است که فرد برای حفظ کردن یا به دست آوردن یک موقعیت اجتماعی از آن استفاده می کند. هدف پژوهش حاضر تدوین مدل سرمایه فرهنگی مدیران آموزش وپرورش می باشد.
روش شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش دلفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بود که با نمونه گیری به روش هدفمند و بکار گیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختاریافته با 13 نفر انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان است. برای تحلیل داده ها از آماره های تکنیک دلفی و ضریب توافق کندال استفاده شده است.

یافته ها

بر اساس یافته های پژوهش مدل سرمایه فرهنگی مدیران آموزش وپرورش دارای 4 بعد و 19 مولفه است. ابعاد چهارگانه و مولفه های آن ها عبارت هستند از: الف- بعد فردی (هویت فردی، مهارت ها، سلیقه، رفتار و رویه، ارزش، خلاقیت و نوآوری و نیازها) ب-بعد اجتماعی (امنیت اجتماعی، درک فرهنگی متقابل، خودباوری ملی، تعهد به هنجارهای مشترک و شناخت هویت ملی) ج- بعد سازمانی (رضایتمندی، عدالت فرهنگی در سازمان، بهره وری، مشارکت در امور فرهنگی سازمان و قانون مندی) د-بعد فناوری (استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی، مهیا ساختن زمینه تکنولوژی).

نتایج

شناخت عوامل موثر بر بهبود و ارتقاء سرمایه فرهنگی می تواند با تولید آگاهانه، ارادی و برنامه ریزی شده در ابعاد فردی، اجتماعی، سازمانی و فناوری در راستای تولید دانش فرهنگی و هم راستایی فرهنگی جهت تحقق آموزش وپرورش مولد و خلاق با بهره وری بالا در راستای تحقق توسعه پایدار گام برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2647828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!