تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر شکرگزاری بر استرس و سلامت روان مادران نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
یکی از مداخلات غیر دارویی شکرکزاری است که تا کنون در بخش مراقبت ویژه نوزادان به آن کمتر توجه شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر شکرگزاری بر استرس و سلامت روان مادران دارای نوزاد بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادن انجام شد.
روش کار
مطالعه نیمه تجربی شاهد دار 50 نفر از مادران دارای نوزاد بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادن  شهرکرد به صورت دردسترس به دو گروه  مداخله مبتنی بر  شکرگزاری و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله طی دو هفته و هرهفته سه جلسه دو ساعته توسط پژوهشگر تحت آموزش قرار گرفتند.  یافته های مربوط به سلامت عمومی و استرس مادران توسط پرسشنامه استرس والدین و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر قبل و بعد از مداخله توسط آزمون آماری تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
میانگین نمره استرس در مادران در گروه مداخله به طور معنی داری کاهش یافته بود(P<0.001).(قبل آموزش 64/37 ، بعد آموزش 36/26) در مادران گروه کنترل که فقط آموزش های روتین را دریافت می کردند میزان استرس کاهش یافته بود ولی این کاهش از نظر آماری معنی دار نبود(P>0.05)(قبل آموزش. 72/35 و بعد از آموزش 08/34).  در گروه مداخله میانگین نمره سلامت روان دو هفته بعد از برنامه آموزشی مبتنی بر شکرگزاری به طور معنی داری بهبود یافته بود(P<0.05).(قبل از آموزش 56/26، بعد از آموزش20/19).
نتیجه گیری
مطالعه حاضر اولین مطالعه اثربخشی شکرگزاری بر سلامت مادران دارای فرزند نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان ایرانی است. شکرگزاری  باعث بهبود سطح استرس و افزایش کیفیت سلامت روان میشود. اعتقاد به اینکه با شکر ،نعمت ها بیشتر خواهند شد، بخش مهمی از عقاید دینی زنان ایرانی را تحت نفوذ خود دارد و عامل مهمی در اثربخشی مداخلات ذهن و بدن می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
197 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p2649226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!