ارزیابی اثرات بیسفنول A (2 و 2 بیس (4- هیدروکسی فنیل) پروپان) بر شاخص های دفاع آنتی اکسیدانی ماهی قزل آلای رنگین کمان Onchorhynchus mykiss

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیسفنول A (BPA) ماده ای شیمیایی است که در ساخت و سخت کردن فرآورده های پلاستیکی همچون درب بطری ها و قوطی های نوشیدنی به کار می رود. ایران یکی از 10 کشور نخست جهان در زمینه مصرف محصولات پلاستیکی است و نتیجتا رهاسازی پسماندهای پلاستیکی منجر به انتشار آلودگی هایی از جمله با ماده بیسفنول در منابع آبی خواهد شد که بخشی از آن ها در آبزی پروری به کار رفته و از طریق گونه های پرورشی منجر به انتشار در غذای انسان خواهند شد. یکی از راه های ارزیابی حضور عوامل شیمیایی در محیط زیست ماهیان سنجش شاخص های دفاع آنتی اکسیدانی در بافت های ماهی است. این مطالعه پاسخ های دفاع آنتی اکسیدانی ماهی قزل آلای رنگین کمان را در مواجهه با BPA مورد بررسی قرار داده و بدین منظور از بافت کبد 110 قطعه ماهی قزل آلای رنگین کمان با میانگین وزنی 4/0±55 گرم پس از مواجهه 14 روزه با صفر و 10 و 50 میکروگرم در لیتر ماده BPA نمونه برداری و برخی از شاخص های دفاع آنتی اکسیدانی همچون کاتالاز، سوپراکسید دیسموتاز، مالون دی آلدهاید و گلوتاتیون پراکسیداز اندازه گیری شدند که منجر به افزایش معنی دار شاخص های مورد ارزیابی پس از رویارویی با غلظت های مورد بررسی از BPA در این مطالعه شدند که موید امکان بهره مندی از این شاخص ها در دنبال نمودن ردپای آلودگی با فرآورده های پلاستیکی در منابع آبی و غذایی انسان و محیط زیست آبی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2649870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!