یک پسر مبتلا به آدرنولکودیستروفی با علایم اولیه بیش فعالی و کاهش توجه - گزارش مورد

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آدرنولکودیستروفی، یک بیماری تحلیل برنده ی عصبی (نورودژنراتیو) وابسته به کروموزوم X است که سیستم اعصاب مرکزی به ویژه ماده ی سفید و میلین را درگیر می کند. بیماران مبتلا به این بیماری، در بدو تولد بدون علامت هستند و به تدریج با افزایش سن علایم بیماری آشکار می شود. شایع ترین علایم اولیه بیماری، اختلال شناختی و ادراکی بوده که به تدریج و با گذشت زمان سایر علایم بیماری ازجمله تغییر در رفتار به صورت کناره گیری اجتماعی و افسردگی و اختلال در راه رفتن و علایم مخچه ای آشکار می شود. اختلال نقص توجه- بیش فعالی (Attention deficit hyperactivity disorder) ADHD یک بیماری شایع است که هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد و با علایم مختل کننده ی نامناسب سن در ابعاد بی توجهی و یا بیش فعالی مشخص می شود.

گزارش مورد: 

اگرچه اختلالات رفتاری در سیر بیماری آدرنولکودیستروفی دیده می شوند ولی مشاهده ی این اختلالات به عنوان علامت شروع بیماری یافته ی شایعی نیست. در این مقاله به معرفی کودکی پنج ساله پرداخته شده است که با علایم تغییر خلق و بیش فعالی و کاهش تمرکز ارجاع شده که در نهایت طی بررسی تشخیص آدرنولکودیستروفی برای بیمار اثبات شد.

نتیجه گیری

در این مقاله یک کودک 5 ساله مبتلا به تغییر خلق و بیش فعالی با تشخیص آدرنولکودیستروفی را گزارش کردیم. یکی از تظاهرات بالینی این بیماری تغییرات رفتاری است که در مورد بیمار ما در ابتدا تنها تغییرات رفتاری داشت، که این اختلالات به عنوان علامت شروع بیماری، یافته ی شایعی نبود.

زبان:
فارسی
صفحات:
830 تا 834
لینک کوتاه:
magiran.com/p2649874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!